Aberdeen, Skottland: VM mixed dubbel med premiärmatch mot Finland

Curlingvärlden flyttar fokus från Calgary, Kanada till Aberdeen i Skottland och ikväll startar VM mixed dubbel med viktiga OS-platser i potten. Sverige är regerande världsmästare (2019) och representeras vid VM av Almida de Val, Sundbybergs CK och Oskar Eriksson, Karlstads CK.
© WCF / Celine Stucki

Gruppspelet vid VM Mixed dubbel 2021 startar idag måndag med premiärmatch mot Finland kl 22:00, svensk tid. Sverige spelar i grupp B och möter vidare under veckan; Kina, England, Estland, Japan, Norge, Nya Zeeland, Schweiz och USA.

Slutspel och OS-kval

Efter avslutat gruppspel väntar slutspel för de tre bäst placerade lagen i varje grupp. Lag med placering 1 går direkt till semifinal. Lag med placering 2-3 spelar kvartsfinal. De sju bästa lagen vid årets VM tar också en kvotplats till OS 2022. För att avgöra den rankingen kommer det även att spelas en match för avgöra placering 7-8.

I grupp A spelar Australien, Kanada, Tjeckien, Spanien, Tyskland, Ungern, Italien, Sydkorea, RCF och Skottland.

Mixed dubbel är en relativt ny och offensiv form av curling som endast kräver två spelare i varje lag. Det är en social och rolig tävlingsform med snabbare matcher och taktiska utmaningar med lite annorlunda regler. Båda lagen spelar sex stenar i varje omgång, varav en för varje lag är förplacerad i starten av omgången. Grenen gjorde premiär på OS-programmet 2018.

Sveriges matcher och spelprogram vid VM Mixed dubbel 2021

Liveresultat från VM Mixed dubbel 2021

Livesändningar på World Curling TV (YouTube)

Sverige representeras av Almida de Val, Sundbybergs CK och Oskar Eriksson, Karlstads CK. Coach för laget är Sebastian Kraupp och förbundskapten Alison Kreviazuk.

© WCF / Celine Stucki