ABF kräver en rasistfri bokmässa

28.9.2016 11:53 | Arbetarnas Bildningsförbund

ABF ställer sig bakom uppropet för en bokmässa fri från rasistiska utställare och vägrar vara en del av normaliseringen av högerextremismen.

ABF är Sveriges ledande studieförbund och har genom åren deltagit på Bokmässan i Göteborg med egen monter och omfattande programverksamhet. På årets mässa arrangerade ABF närmare 40 välbesökta samtal om litteratur och brännande frågor i vår samtid. Vårt tema för året var "Välkommen hit!" och många av samtalet hamnade om ämnen som afrofobi, antiziganism, antisemitism, värdigt flyktingmottagande och transfobi.

- Vi har deltagit på Bokmässan för att se och synas, för att lyssna och höras. Arbetarnas Bildningsförbunds mer än hundraåriga historia visar på litteraturens betydelse för människors bilder av samhället som det är och som det skulle kunna vara. I år lade vårt seminarieprogram särskilt stort fokus vid frågor om alla människors lika rätt och värde, säger ABFs förbundssekreterare Monica Widman Lundmark.

- Bokmässan är en av Sveriges tyngsta mötesplatser och arenor för kultur, litteratur och människor från hela samhället. Med detta kommer stort ansvar. För oss handlar medverkan på mässan om att fira litteraturens och kulturens betydelse för ett människovärdigt samhälle. Visar det sig att Bokmässan som organisation är oförmögen att skapa en arena som präglas av det öppna och demokratiska samhällets principer är det inget egenvärde för oss att delta, fortsätter Monica Widman Lundmark.

- Författarna och litteraturen har en särskild roll att spela i kampen för demokrati och mänskliga rättigheter. Om Bokmässan inte bara är en litterär marknadsplats utan också en värderingsdriven mötesplats måste man våga stå upp för demokratiska värderingar. Mässan kan exempelvis inspireras av Nobelstiftelsen, som konsekvent håller rasismen borta genom att inte bjuda in Sverigedemokraterna till finrummet, menar Monica Widman Lundmark.

- Vi lever i en svår tid där våra vägval kommer att spela stor betydelse för framtidens samhälle. Vill vi delta i normaliseringen av rasism och högerextremism, och av de krafter som ägnar all vaken tid åt att tysta demokrater? ABFs ställningstagande är tydligt - vi ställer oss bakom det upprop som kräver att Bokmässan ska vara en plats fri från rasistiska utställare. Vi upprepar kravet - håll rent mot rasism på Bokmässan! säger Monica Widman Lundmark.

Länk till uppropet: http://upprop.nu/NVUT

Kontaktperson: Mattias Vepsä, presskontakt ABF, mattias.vepsa@abf.se, 0735-451508