ABFs litteratur- och konststipendium 2016 tilldelas Eija Hetekivi Olsson

21.9.2016 22:31 | Arbetarnas Bildningsförbund

ABFs litteratur- och konststipendium tilldelas i år Eija Hetekivi Olsson. Stipendiet om 100 000 kronor delas ut av ABFs förbundsordförande Helén Pettersson i samband med bokmässan i Göteborg. Följ utdelningen direkt på vår Facebooksida eller välkommen till ABF:s monter B09:19 kl 17.00–17.30 torsdag den 22 september.

ABFs litteratur- och konststipendium lyfter fram personer eller grupper som skapar och skildrar för att förändra. Enligt kriterierna ska stipendiet ”delas ut till personer eller grupper som inspirerar och ingjuter mod, engagerar och kritiserar samt visar på vikten av solidaritet”.

- Att lyfta fram modiga, utmanande och samhällskritiska kulturgärningar är viktigt i vårt bildningsarbete. ABFs uppgift är att motverka klassamhället och göra bildning, konst och litteratur tillgängligt för fler. Ett konkret och bra sätt att göra det arbetet är att uppmärksamma författare och kulturgärningar som bidrar i det demokratiska samtalet, säger Helén Pettersson, förbundsordförande ABF.

Frågor om stipendiet besvaras av Marianne Högnark, ABFs förbundsexpedition, 070-556 78 72

Kontakt med stipendiat sker genom Katarina Lindell, Norstedts förlag, 010-744 21 50

Motivering;

Eija Hetekivi Olsson tilldelas ABFs litteratur- och konstipendium 2016 för sina romaner ”Ingenbarnsland” och ”Miira”. Med ett klassperspektiv som bränner och borrar sig in under huden skildrar böckerna Miiras barndom och ungdom i ett segregerat Göteborg, i förorterna Gårdsten och Bergsjön, under 80- och 90-talet. Klass, kön och etnicitet är de bojor Miira kämpar emot. Outtröttligt och med alla till buds stående medel visar hon att hon inte finner sig i orättvisor eller på förhand uppgjorda roller för de som står längst ifrån makten.

En tuff och ilsken överlevare med stor integritet far fram genom betongen, ordkargt peppad av föräldrar vars hårda kroppsarbete sliter ut dem i förtid. Hungrande efter kunskap sätter hon målen för sin framtid skyhögt. Oavsett om hon befinner sig i skolan, i bostadsområdet eller i arbetslivet bankar, slår och hamrar hon på samhällets portar för att bli insläppt och för att ta plats. I Miiras vildsinta och arga protester bor också solidariteten med de som finns omkring henne. Ger er inte, tjejer, ge inte upp, signalerar hela hennes uppenbarelse.

Det personliga språket i romanerna, egensinniga ordvändningar och ordvrängningar, spränger och stampar sig fram och genom dem tar Miira form, och plats, på sina egna villkor.

I Miiras erfarenheter bor hundratusentals människors upplevelser av dagens Sverige. Med skildringen av henne tar Eija Hetekivi Olsson plats som en av 2010-talets viktigaste arbetarförfattare.

Fakta om stipendiaten:

Eija Hetekivi Olsson, född 1973, är uppvuxen i Göteborgsförorterna Gårdsten och Bergsjön. Hon har bland annat arbetat som trappstädare och restaurangbiträde, innan hon läste in gymnasiet på komvux och utbildade sig till lärare. Hennes debutroman Ingenbarnsland som utkom 2012 hyllades av kritikerna, tilldelades Katapultpriset och nominerades till både Augustpriset och till Sveriges radios Romanpris. Miira är den efterlängtade uppföljaren. 2014 utgav hon tillsammans med fotograf Jerker Andersson Fuck skolan, en samling röster från elever i nian.

Hennes böcker ges ut av Norstedts förlag.

Kriterier för ABFs litteratur- och konststipendium:

Arbetarnas Bildningsförbunds litteratur- och konststipendium syftar till att uppmärksamma kulturarbetare som skapar och skildrar för att förändra. Det delas ut till personer eller grupper som inspirerar och ingjuter mod, engagerar och kritiserar samt visar på vikten av solidaritet. Stipendiet lyfter fram insatser som med ordets eller konstens hjälp synliggör det osynliga och får oss att förnimma det glömda.

Läs mer på abf.se och facebook Vällkommen hit – ABF på bokmässan