ABFs litteratur- och kulturstipendium 2017 tilldelas tecknaren Robert Nyberg

Tecknaren Robert Nyberg tilldelas ABFs litteratur- och kulturstipendium 2017 för bilder som med humor och värme belyser och diskuterar vilket samhälle vi vill bygga.

ABFs litteratur- och kulturstipendium har delats ut som ett litteraturstipendium sedan 1949, men är i dag utökat till att omfatta även andra kulturyttringar. Stipendiet om 100 000 kr delas ut årligen med syftet att uppmärksamma kulturarbetare som skapar och skildrar för att förändra. Stipendiet lyfter fram insatser som med ordets eller kulturens hjälp synliggör det osynliga och får oss att förnimma det glömda. ABFs litteratur- och kulturstipendium delas ut 28 september kl. 17.15 i ABFs monter B09:19 på Bokmässan i Göteborg.

Stipendiet 2017 tilldelas Robert Nyberg med motiveringen: Robert Nyberg tilldelas ABFs litteratur- och kulturstipendium 2017. Med värme, humor och satir skildrar Robert Nyberg vår samtid. Oavsett om det handlar om vårdbiträden och undersköterskor, förskollärare eller byggnadsarbetare, arbetslösa eller springvikarier, så står han på deras sida mot makt, girighet och avhumanisering.

Hans bilder har ofta en oväntad knorr och lockar betraktaren till skratt: igenkännandets eller överraskningens. Han ifrågasätter den nyliberala ordning som nästlat sig in så gott som överallt – från avreglering av järnväg och utförsäljning av allmännyttiga bostadsbolag över till åldringsvård, skola och sjukvård. Med skrattet som vapen får Robert Nyberg sin omgivning att kritiskt granska, ifrågasätta och inse att en annan ordning är möjlig bara vi bestämmer oss.

Robert Nyberg har särskilt lyft fram kvinnor, och kvinnors utsatthet i lågavlönade arbeten där heltidstjänster lyser med sin frånvaro, delade turer är vardag och oron för hur det som finns i plånboken ska räcka till resten av månaden. Han lyfter upp kvinnor och kvinnors villkor till att bli en angelägen fråga för hela samhället.

Med sina bilder bidrar Robert Nyberg till en folkbildande insats för att belysa och diskutera vilket samhälle vi vill bygga.

Serietecknaren Robert Nyberg, född 1956, gör samtidskommenterande bilder i fack- och dagspress. Dessutom är han barnboksillustratör, utställare och föredragshållare. Han har gjort en rad framgångsrika teckningar för Kommunals räkning, där han särskilt belyser förhållandena inom vården och kvinnors utsatthet i arbetslivet. Han har också belyst de senaste tjugofem årens nedskärningar inom vården och skolan samt bolagiseringarna. Hans teckningar förekommer bland annat i Dagens Arbete, Publikt, Fastighetsfolket, Här&Nu och på Aftonbladets ledarsida.

För mer information om Robert Nyberg se här och Nybergbild i sociala medier.
För mer information om ABFs litteratur- och kulturstipendium se här.

Kontakt:
Jennifer Söderström, ABF, epost: jennifer.soderstrom@abf.se, telefon: 070-617 57 38.

Arbetarnas Bildningsförbund är Sveriges största studieförbund med verksamhet i samtliga 290 kommuner. Varje år deltar över 750 000 personer i ABFs verksamhet och nära 700 000 besöker våra föreläsningar. ABF gör en annan värld möjlig.

Läs mer på abf.se och facebook