ABT CUPRA XE bekräftar Klara Andersson till finalen i Extreme E

ABT CUPRA XE siktar på att avsluta andra säsongen av Extreme E på topp när teamförarna Nasser Al-Attiyah och Klara Andersson ännu en gång ställer upp tillsammans för den sista omgången i serien, Energy X Prix.
Klara Andersson ser fram emot finalen i Uruguay
  • ABT CUPRA XE siktar på att avsluta andra säsongen i Extreme E på topp när Nasser Al-Attiyah och Klara Andersson åter tävlar ihop i Energy X Prix i Uruguay
  • Klara Andersson ersätter Jutta Kleinschmidt i Energy X Prix i Uruguay som vid förra deltävlingen i Chile ådrog sig en skada

Finalen för Extreme E äger rum i Punta del Este i Uruguay under helgen den 26-27 november. Den helt eldrivna tävlingsbilen CUPRA Tavascan XE kommer då att genomföra den sista omgången för säsongen 2022.

Al-Attiyah och Andersson som tävlade ihop för första gången vid det tidigare Antofagasta Minerals Copper X Prix i Chile, gjorde då tillsammans en sensationell insats och landade på pallplats med ABT CUPRA XE-teamets bästa resultat under säsongen.

Det var en storslagen prestation, inte minst eftersom Andersson hade blivit inkallad med extremt kort varsel och snabbt fick ta plats i teamet och köra CUPRA Tavascan XE på den utmanande tävlingsbanan i Copper X Prix, som kan beskrivas som en ostabil berg-och-dalbana med löst underlag.

Efter att ha kvalificerat sig till finalen presterade Al-Attiyah och Andersson, som snabbt etablerat ett bra samarbete, briljant och tog hem tredje platsen och därmed den första pallplatsen för ABT CUPRA XE i Extreme E:s andra säsong.

Med den framgången i ryggen kommer nu Al-Attiyah och Andersson att återförenas i Uruguay för finalen av Extreme E andra säsongen, med målsättningen att fortsätta sitt goda samarbete och leverera ännu ett utmärkt resultat för teamet.

"Jag är glad att ABT och CUPRA tror på mig och att vi kommer att tävla i finalen tillsammans. Det är en stor utmaning och jag ser verkligen fram emot det. Vi är bättre förberedda än förra gången i Chile och har nu möjlighet att förbereda oss i förväg, klargöra ev. öppna frågor och förbereda oss på ett mer strukturerat sätt. På plats hinner jag lära känna banan och har mer tid att förbereda mig innan kvalet – en vanlig tävlingshelg med andra ord. Vi kämpar tillsammans för att få till en bra avslutning på säsongen. I Chile såg vi att vi har alla förutsättningar för detta. Vi kommer att bygga vidare på det." säger, Klara Andersson, förare för ABT CUPRA XE.

Se intervjun med Klara Andersson nedan där hon bland annat berättar om första tävlingen med ABT CUPRA XE i Chile, hur hon förbereder sig inför en tävling samt vilken bilmodell hon njuter av att köra på fritiden.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Se intervjun med Klara Andersson

Klara Andersson ser fram emot finalen i Uruguay
I förra deltävlingen i Chile tog sig Andersson och Al-Attiyah hela vägen till en pallplats
Cecilia Taieb intervjuar Klara Andersson

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell samt CUPRA Terramar, den elektrifierade SUV:en som är en hyllning till racerbanan Terramar där allt en gång började för CUPRA, lanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.