AcadeMedia bjuder in till årets kvalitetsseminarium – i riktning mot ökad likvärdighet

AcadeMedia presenterar sin kvalitetsrapport för läsåret 2018/19 och bjuder samtidigt in till ett kvalitetsseminarium där vi delar med oss av våra erfarenheter och utmaningar.

Vi berättar om det omfattande arbete som gjorts det gångna året för att vidareutveckla och förfina vad vi kallar AcadeMediamodellen.

Under seminariet berättar bland andra Sirkka Persson, rektor Kringlaskolan, Pysslingen och Anders Johnsson, rektor LBS Helsingborg om sitt arbete för att höja måluppfyllelsen och öka likvärdigheten. Vi kommer även få ta del av perspektiv från personer som företräder politiken, forskningen, Sveriges elever och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Medverkar gör bland andra:

Marcus Strömberg, vd Academedia

Sirkka Persson, rektor Kringlaskolan

Marie-Hélène Ahnborg, vd FoU-institutet för skola och förskola Ifous AB

Gunilla Svantorp (s) ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Fredrik Christensson (c) ledamot i riksdagens utbildningsutskott.

När: torsdag den 17 oktober

Tid: klockan 12.00. (lunch serveras från 11.30)

Plats: Van der Nootska palatset, Stockholm

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 300 medarbetare på våra drygt 655 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling.

Alla 179 300 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential.

Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.