AcadeMedia öppnar fler förskolor i Tyskland

AcadeMedias verksamhet i Tyskland fortsätter att växa snabbt. Under de senaste veckorna har AcadeMedia öppnat sammanlagt sex nya förskolor och ytterligare nystarter är planerade under hösten.

Academedia äger 44 förskolor i Tyskland och planen är att starta cirka 12-15 förskolor per år. Senast förra veckan invigdes en ny förskola i München, Espira Sendling, och i norra Tyskland har Stepke Zaubertanz startat i Dortmund.

AcadeMedias förskolor i Tyskland har haft en bra tillväxt 2018/2019 och förväntas en fortsatt bra tillväxt under kommande år.

- Våra förskolor är populära och vi ser ett stort intresse bland föräldrar för den skandinaviska förskolemodellen. Här kan vi ge kvalitet och pedagogik som är anpassad till de små barnen, såväl som till de lite större, säger Marcus Strömberg, vd AcadeMedia.

Espira Sendling är AcadeMedias första förskola i München av det här slaget. Konceptet kommer ursprungligen från Norge. Med den nystartade förskolan i Sendling finns nu fyra Espira-förskolor i Tyskland.

Espira har ett väl utvecklat pedagogiskt koncept. Stort fokus ligger på att väcka barnens lust och glädje att upptäcka sin omvärld. Rörelse är ett fokusområde och målet är att barnen ska röra på sig och tillbringa mycket tid utomhus för lek och lärande.

I Tyskland finns det en brist på utbildad personal till förskolorna. Konkurrensen om att hitta personal är ofta en utmaning för arbetsgivarna.

– Vi har en fördel när vi söker personal här i Tyskland. Vi ser att Espiras koncept och tryggheten att tillhöra en stor koncern som AcadeMedia är attraktivt, vilket inneburit att vi haft många sökanden till våra lediga tjänster, säger Marcus Strömberg.

Behovet av fler förskolor i Tyskland är stort. En nationell lagstiftning infördes 2013 som fastställer att alla barn över ett år ska ha en garanterad förskoleplats. Idag saknas det cirka 350 000 förskoleplatser i landet.

Fakta: AcadeMedias internationella förskolor

• Den skandinaviska förskolemodellen bygger på en tydlig pedagogisk grund med en särskild läroplan och pedagogiska processer som är utformade specifikt för små barn.
  • AcadeMedia har 44 förskolor i Tyskland. Sammanlagt planeras 12-15 nystarter i landet under verksamhetsåret 2019/2020.
  • Joki, Stepke, Espira Kinderbetreuung och Kita Luna är AcadeMedias varumärken i Tyskland. Varje varumärke har ett eget pedagogiskt koncept.
  • Förskolorna finns i Tyskland i Nordrhein-Westfalen, Bayern, Berlin/Brandenburg samt Baden-Württemberg.
  • Totalt har AcadeMedia över 250 förskolor i Sverige, Norge och Tyskland.

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 300 medarbetare på våra drygt 655 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling.

Alla 179 300 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential.

Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Arbetsförmedlingens framtid är vårt gemensamma ansvar17.9.2019 14:38:44 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedlingen spelar en viktig roll i utvecklingen av den svenska modellen. Sverige har kunnat hjälpa människor till ny kompetens och omställning till nya jobb och branscher. Detta har varit helt avgörande för vår konkurrenskraft. Tyvärr används Arbetsförmedlingen numera snarare som ett slagträ i den politiska debatten än som ett verktyg för att hjälpa människor in på arbetsmarknaden. Många arbetssökande kommer i kläm och medarbetare på myndigheten far illa och slutar. Arbetsförmedlingens utvecklingsresa är ett gemensamt ansvar för alla som vill ha en välfungerande arbetsmarknad. Nu måste Arbetsförmedlingen få ett tydligt och långsiktigt uppdrag samt de resurser som krävs.