Ackreditera dig till VM i parasimning

Medieackrediteringen inför VM i parasimning i London 2019 är nu öppen.

Världsmästerskapet i parasimning går av stapeln i London mellan 9-15 september och nu är medieackrediteringen öppen.

Ska du bevaka mästerskapet måste du ackreditera dig senast den 19 augusti.

Ackrediteringen görs via, www.britishswimming.org

Mästerskapet var först tänkt att arrangeras av Malaysia under sommaren. I januari framgick det dock att den Internationella Paralympiska Kommittén fråntog Malysia mästerskapet då de portade Israel från att delta.

– När ett värdland exkluderar idrottare från en specifik nation av politiska skäl har vi absolut inget annat alternativ än att titta efter en ny värd för mästerskapet, sa då IPC:s ordförande Andrew Parsons enligt BBC.

Nu är det istället London, som arrangerade Paralympics 2012 som kommer att vara värd för världsmästerskapet.

Runt 600 simmare från 60 länder kommer att tävla under världsmästerskapet som går av stapeln mellan den 9 och 15 september.

Tillgänglighetsstipendium gör att fler kan påverka och delta i idrotten i Uppsala5.7.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

För fjärde året i rad delar Parasport Sverige tillsammans med KONE ut sitt Tillgänglighetsstipendium om 50 000 SEK. I år tilldelas stipendiet föreningen Upsala Studenters IF för ambitionen att ge alla medlemmar förutsättningar att påverka och delta i verksamheten, vilket innebär högt ställda mål för att föreningen ska vara tillgänglig från idrottsyta till styrelserum.

Urpremiär för Girl edition av succén Start Your Impossible Camp – i Stockholm den 8–9 juni5.6.2019 04:00:00 CESTPressmeddelande

Start Your Impossible Camp är ett läger för barn, unga och vuxna som är intresserad av att testa någon ny parasport eller fortsätta utvecklas i sin befintliga parasport. Det unika den 8-9 juni är att lägret hålls endast för tjejer. Med det här lägret är förhoppningen att fler tjejer får upp ögonen för parasport och i sin tur startar sin resa in i idrottsvärlden.