Ackreditering till Basket-EM 2021 öppen - ansök innan 21 maj

I sommar, 17-27 juni, spelar damlandslaget EuroBasket i Spanien. Sverige är tillbaka i EM, och är taggade att lyfta mot nya framgångar - det vill du inte missa! Ansök om ackreditering idag på FIBA:s Mediaportal.
Regan Magarity intervjuas under Basket-EM 2019. Foto: Bildbyrån

För att ackreditera sig till EuroBasket 2021 i Spanien måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga.

FIBA måste precis som alla andra förhålla sig till smittoläget i arrangörslandet när det gäller mediaackrediteringar och hur media kan arbeta på plats. Just nu är alla mediarepresentanter välkomna att ansöka om ackreditering, men FIBA förbehåller sig rätten att ändra upplägg, restriktioner och mediatider med spelare och lag unde turneringen.

Alla ackrediteringsansökningar behandlas av FIBA, men SBBF försöker hjälpa till och svara på frågor om ackrediteringsprocessen. Det går också bra att maila FIBA direkt på communications-europe@fiba.com.

Viktiga datum

• Ackrediteringen öppnade för några veckor sedan.
  • Ackrediteringen stänger fredagen 21 maj, alltså nästan fyra veckor innan turneringen startar.

Registrera profil/ackreditering

• Skapa ett konto i FIBA Media Portal.
  • Har ni redan ett konto loggar ni bara in, annars väljer ni att skapa ett nytt konto.
  • När ni registrerat ett konto får ni ett aktiveringsmail från FIBA, följ länken i mailet och logga in igen.

Uppdatera er profil

• För att kunna välja matcher måste ni först uppdatera er profil med personuppgifter, information om arbetsplatsen, foto, passinformation, dokument samt godkänna FIBA:s villkor.

Välj evenemang

• Under "My Events" väljer du evenemanget som ni söker ackreditering för, i detta fall FIBA Women's EuroBasket 2021.
  • Efter att ni klickat på "Apply" ska ni godkänna villkoren, välja yrkesgrupp, vilken arrangörsstad ni ska till och bifoga ett arbetsprov.
  • Sverige kommer att spela både gruppspel och eventuellt slutspel i Valencia, Spanien, i arenan Pabellón Fonteta de Sant Lluís.
  • När ni väljer "Save" så skickas er ansökan in automatiskt.
  • När ni skickat in er ansökan kommer ni att få ett bekräftelsemail från FIBA på att er ansökan inkommit.

Regan Magarity intervjuas under Basket-EM 2019. Foto: Bildbyrån