Ackreditering till VM i Doha öppen

Internationella friidrottsförbundet, IAAF, har nu öppnat ackrediteringen till höstens VM i Doha, Qatar. Mästerskapet arrangeras 27 september - 6 oktober.

Ackreditering för skrivande media och fotografer

Intresset för mästerskapet är stort och totalt kommer 900 platser fördelas till skrivande press och 300 platser fördelas till fotografer. För ackreditering inom Sveriges angivna kvot behövs en individuell kod, som distribueras av Svensk Friidrott. Då den totala kvoten är något begränsad kommer vi att följa nedanstående process:

1. Intresseanmälningar: Skicka namn, media och kontaktuppgifter till hillevi.thor@friidrott.se senast 1 maj.
  2. Eventuell fördelning av platser, därefter utskick av koder: löpande, men senast 3 maj.
  3. Ackreditering, deadline 24 maj

Svensk Friidrott har möjlighet att efterfråga ytterligare koder men vi kan inte garantera att få detta beviljat och det är därför viktigt att ni tidigt anmäler ert intresse till oss.

Deadline för bokning av mediehotell: 15 juli.

Ackreditering sker via https://iaafworldathleticschamps.com/doha2019/media

Ackreditering TV och radio

Information för och ackreditering av TV- och radiojournalster sker genom kontakt med arrangörerna på wasbasaccreditation@iaaf.org

Pre-camp och presskonferenser

Det svenska landslaget kommer att arrangera ett pre-camp i Rom, med start den 16 september. Planeringen av presskonferenser inför VM pågår fortfarande men den första träffen på plats i Doha planeras till eftermiddagen den 25 september.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spänningen stiger inför Finnkampen21.8.2019 16:21:36 CESTPressmeddelande

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.