Ackreditering till VM i Doha öppen

Internationella friidrottsförbundet, IAAF, har nu öppnat ackrediteringen till höstens VM i Doha, Qatar. Mästerskapet arrangeras 27 september - 6 oktober.

Ackreditering för skrivande media och fotografer

Intresset för mästerskapet är stort och totalt kommer 900 platser fördelas till skrivande press och 300 platser fördelas till fotografer. För ackreditering inom Sveriges angivna kvot behövs en individuell kod, som distribueras av Svensk Friidrott. Då den totala kvoten är något begränsad kommer vi att följa nedanstående process:

1. Intresseanmälningar: Skicka namn, media och kontaktuppgifter till hillevi.thor@friidrott.se senast 1 maj.
  2. Eventuell fördelning av platser, därefter utskick av koder: löpande, men senast 3 maj.
  3. Ackreditering, deadline 24 maj

Svensk Friidrott har möjlighet att efterfråga ytterligare koder men vi kan inte garantera att få detta beviljat och det är därför viktigt att ni tidigt anmäler ert intresse till oss.

Deadline för bokning av mediehotell: 15 juli.

Ackreditering sker via https://iaafworldathleticschamps.com/doha2019/media

Ackreditering TV och radio

Information för och ackreditering av TV- och radiojournalster sker genom kontakt med arrangörerna på wasbasaccreditation@iaaf.org

Pre-camp och presskonferenser

Det svenska landslaget kommer att arrangera ett pre-camp i Rom, med start den 16 september. Planeringen av presskonferenser inför VM pågår fortfarande men den första träffen på plats i Doha planeras till eftermiddagen den 25 september.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Sju uttagna till U23-EM i Gävle28.5.2019 10:49:02 CESTPressmeddelande

I dag gjordes den första uttagningen till junior-EM i Gävle 11-14 juli. Och det är totalt sju namn som tar plats i truppen. – Det känns fantastiskt kul att börja ge klartecken till våra äldsta juniorer, som skall få visa att borta är bra men hemma är bäst. På pappret har vi redan några medaljkandidater och min förhoppning är självklart att de tar fighten om medaljerna! säger förbundskapten för U23 Jonas Anshelm.