Ackreditering till VM-kvalmatcherna öppen - ansök senast 1 juli

Den 3 juli spelar herrlandslaget den avgörande VM-kvalmatchen mot Slovenien i Hovet i Stockholm, en match du inte vill missa. Sverige kan avancera i VM-kvalet för första gången någonsin. Ansök om ackreditering till matchen idag på FIBA:s Mediaportal.

För att ackreditera sig till VM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för respektive match. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga.

Alla ackrediteringsansökningar behandlas i första läget av FIBA, men det är Svenska Basketbollförbundet/nationellt basketförbund som godkänner och skickar besked om ackreditering till den ansökande.

Viktiga datum

• Ackrediteringen stänger 1 juli, alltså två dagar innan hemmamatchen.

Registrera profil/ackreditering

• Skapa ett konto i FIBA Media Portal.
  • Har ni redan ett konto loggar ni bara in, annars väljer ni att skapa ett nytt konto.
  • När ni registrerat ett konto får ni ett aktiveringsmail från FIBA, följ länken i mailet och logga in igen.

Uppdatera er profil

• För att kunna välja matcher måste ni först uppdatera er profil med personuppgifter, information om arbetsplatsen, foto, passinformation, dokument samt godkänna FIBA:s villkor.

Välj evenemang

• Under "My Events" väljer du evenemanget som ni söker ackreditering för, i detta fall FIBA Basketball World Cup 2023 European Qualifiers (window 3).
  • Efter att ni klickat på "Apply" ska ni godkänna villkoren, välja yrkesgrupp, samt välja vilken match/matcher ni vill ansöka om ackreditering för.
  • Sverige spelar 30 juni (Finland, borta) och 3 juli (Slovenien, hemma)
  • När ni sedan klickar på ”Apply så skickas er ansökan in automatiskt.
  • Efter inskickad ansökan kommer ni att få ett bekräftelsemail från FIBA på att er ansökan inkommit. OBS! Detta är inte bekräftelse på godkänd ansökan. Svar på ackrediteringsansökan skickas av SBBF/nationellt basketförbund, senast 2 dagar innan matchdagen.