Acta Publica AB

Acta Publica hjälpte Uppdrag Granskning avslöja islamistiska nätverk

SVT:s Uppdrag Granskning var en av de första redaktionerna som tecknade sig för nystartade Acta Publica. Nyttan har varit stor. Med hjälp av Acta Publicas arkivfunktion har den grävande redaktionen bara i detta gräv hittat hundratals myndighetsdokument där de svenska jihadisterna förekommer.

4000 namn på europeiska islamister. Det innehöll filerna som Uppdrag Granskning tog del av i samarbete med tyska public service. Namnen kommer från en läcka från Islamiska Statens egen säkerhetstjänst.

– Vi har gått till botten med de svenska namnen på listan. Med hjälp av bland annat er databas har vi hittat domar, strafftidsbeslut, t.om. skilsmässoprocesser där vi har kunnat se hur de här namnen hör ihop. Vi har kunnat kartlägga nätverk och upptäckt en man som har organiserat jihad i 20 års tid, säger Axel Gordh-Humlesjö på Uppdrag Granskning.

– Vi har kunnat se hur äldre generationer har suttit på samma anstalt som de yngre förmågorna vid samma tidpunkt.

Enligt Säkerhetspolisen utgör de unga män som har återkommit från Syrien det stora hotet på svensk mark. Men bakom de unga jihadresenärerna står betydligt äldre personer som organiserar nätverken, samlar in pengar och producerar propaganda.

“Mäklaren” kallas Uppdrag Gransknings huvudperson Säpo. Hans roll har tidigare varit okänd men på onsdagen avslöjas han av Uppdrag Granskning.

– Han binder ihop nätverken, står i skuggan och finansierar. Vi hittade en dom om bokföringsbrott som ledde oss vidare till en förundersökning där vi hittade brev adresserade till al-Qaida-ledare, säger Axel Gordh-Humlesjö.

Programmet sänds kl. 20.00 på SVT1.

Christian Tamker, VD, 0705684799

Acta Publica AB
Östgötagatan 16, 7 tr

Acta Publica är Sveriges största arkiv med sökbar och kvalitetssäkrad myndighetsinformation. Vi samlar in fler dokument än någon annan aktör. Speciellt fokus finns på rättsliga dokument, där vi retroaktivt indexerat och kvalitetssäkrat hundratusentals domar.

Följ Acta Publica AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Acta Publica AB