SchibstedSchibsted

Add Health Media på investeringsoffensiv – tar in 20 miljoner för att finansiera morgondagens hälsoentreprenörer

Dela

Add Health Media (AHM) började för tre år sedan att investera i svenska e-hälsostartups och var bland annat en tidig investerare i Doctrin. Nu får de förstärkning av Schibsted och ökar investeringstakten.

Kajsa Gatenbeck, Schibsted Growth & Johan Bloom, Add Health Media
Kajsa Gatenbeck, Schibsted Growth & Johan Bloom, Add Health Media

- Vi har ett fantastiskt momentum just nu och emissionen gör att vi kan hjälpa ännu fler lovande entreprenörer, säger grundaren Johan Bloom.

AHM har gjort ett tiotal investeringar i hälsobolag i ett tidigt skede. Samtidigt har AHM en vinstdrivande medieverksamhet och står bakom en av Sveriges mest framgångsrika sajter för medicin och hälsa – Doktorn.com. Nu får bolaget in en investering från Schibsted, vilket gör att de kan öka investeringstakten ytterligare.

- Både vi som jobbar på Add Health Media och vår styrelse har lång erfarenhet från e-hälsobranschen. Tillsammans med vår starka medieplattform har vi kunnat hjälpa entreprenörer att skala sin digitala affär. Med Schibsted i ryggen kommer vi att kunna accelerera företagens tillväxt betydligt, säger Johan Bloom, grundare och storägare i AHM.

Health tech har sedan en tid varit ett prioriterat område för Schibsted och bolaget har hittills investerat i digitala psykoterapi-tjänsten Ahum. Nu tar Schibsted Growth nästa steg i satsningen. I och med investeringen i Add Health Media knyter de till sig kompetens och samarbeten inom medier som enbart fokuserar på hälsa och medicin samt skapar synergier med de bolag som AHM redan investerat i.

- Hälsa är ett eftertraktat område att investera i, men det är också en av de mest komplexa branscherna att gå in i, då det krävs hög grad av specialistkompetens. Add Health Media är duktiga på att tidigt hitta lovande e-hälsostartups. Genom att investera i AHM förbättras våra förutsättningar att bli en ledande aktör inom området. AHM går generellt också in tidigare i bolag än vad Schibsted Growth gör, vilket betyder att vi kommer att kunna följa bolagen längre, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager på Schibsted Growth.



AHMs verksamhet utgår idag från två ben; en vinstdrivande medieverksamhet samt investeringarna i startups kopplade till hälsosektorn, en struktur som också liknar Schibsteds. Schibsted kommer å andra sidan att kunna ge kraft åt existerande och kommande innehav inom AHM, genom marknadsföring och andra synergier som Schibstedkoncernen möjliggör, för utvecklingen av hela health tech-området.


För mer information:
Johan Bloom, Business Development, Add Health Media AB
johan.bloom@addhealthmedia.com, 0733-64 84 90

Kajsa Gatenbeck, Investment Manager, Schibsted Growth
kajsa.gatenbeck@schibsted.com, 0722-13 18 16


Om Add Health Media AB
Add Health Media är ett av Nordens största mediehus inom hälsa och medicin och driver DOKTORN för allmänhet och patient där tidning, broschyrställ och väntrums-TV ingår samt en av Nordens mest besökta hemsidor www.doktorn.com. Add Health Media driver även Praktisk Medicin, www.praktisktmedicin.se , ett beslutsstöd för vårdpersonal, och investerar i nya start-ups inom e-hälsa, såsom Doctrin, Mindler, Nurse & Doc, Medicheck, Remisshjälpen, FindOut Diagnostic, ScientificMed, Picture My Life och Healthmakers. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kajsa Gatenbeck, Schibsted Growth & Johan Bloom, Add Health Media
Kajsa Gatenbeck, Schibsted Growth & Johan Bloom, Add Health Media
Ladda ned bild
Kajsa Gatenbeck,  Investment Manager, Schibsted Growth
Kajsa Gatenbeck, Investment Manager, Schibsted Growth
Ladda ned bild
Johan Bloom, grundare AHM
Johan Bloom, grundare AHM
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum