Adda möjliggör för avyttring i offentlig sektor

Ett nytt cirkulärt ramavtal för möbelhantering med it-stöd gör det möjligt för offentlig sektor att dela och återbruka möbler. Adda Inköpscentral tar därmed ytterligare steg mot hållbara avtal där nyttan är tydlig och stödjer behovet hos användarna.

Med det nya avtalet ökar möjligheten för mindre aktörer inom bland annat möbelrestaurering att leverera på avtal till kommuner och regioner.

Avtalets första del som lanseras den första mars kommer, till skillnad från liknande avtal vi sett, att innehålla en it-plattform som möjliggör cirkulär hantering genom delning av möbler internt i användarnas organisationer. Detta möjliggör för ett fortsatt liv för de möbler som redan är inköpta inom kommuner och regioner.

- Vi har sett ett tydligt behov av att i första hand kunna omhänderta och dela med sig av de möbler som ligger i förråd till ingen nytta. Med hjälp av digitalt stöd har vi hittat en lösning som är ett första steg till att arbeta med cirkulära materialflöden och samtidigt minska inköpskostnaderna, säger Caroline Tottie, kategoriansvarig Kontor och Förbrukning på Adda Inköpscentral.

Traditionellt hanteras möbler i en linjär process som innebär att man köper nytt när behov uppstår. Med det nya ramavtalet blir processen cirkulär och det möjliggör även för mindre aktörer inom bland annat möbelrestaurering att leverera på avtal till kommuner och regioner. Avtalet ger även användarna möjlighet att köpa eller hyra begagnade möbler eller ta hjälp av inredningskonsulter för inredningsprojekt där återbruk ska ligga i fokus.

- Vi är mycket glada över att vi kan erbjuda det här avtalet och vi kommer nog se mer av it-stöd inom flera områden, säger Caroline Tottie.

Avtalets första del med it-plattformen lanseras i mars, övriga avtalsdelar i upphandlingen lanseras i april.

Så rustad är offentlig sektor för nästa kris – Adda släpper försörjningsrapport9.11.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

När Covid-19 drabbade världen var kommunerna och regionerna i Sverige oförberedda på en kris i den storleken och saknade tydliga riktlinjer och åtgärdsplaner. Trots det klarade offentlig sektor att ställa om och framgångsrikt samverka för att hantera behov och utmaningar kopplade till försörjningen av varor och tjänster. Det visar den försörjningsrapport som Adda nyligen har släppt.