Adolf Fredriks musikklasser får diplom av Drottningen – igen!

I dag har Majblomman haft sin årliga diplomceremoni på Stockholms Slott. Hedersgäster var elever från Adolf Fredriks musikklasser, som slagit svenskt rekord i majblommeförsäljning för fjärde året i rad. Barnen har under eftermiddagen fått diplom av H.M. Drottningen. På plats var även volontärer och forskare.

Drottningen samtalar med elever från Adolf Fredriks musikklasser vid Majblommans diplomering 2016. Pressbilder från dagens ceremoni publiceras inom kort. Foto 2016: Jonas Borg

30 Barn från Adolf Fredriks musikklasser har i dag besökt Stockholms slott och Majblommans traditionsenliga diplomceremoni. Eleverna samlade in 311 160kronor, vilket gör skolan till vinnare av Majblommans insamlingstävling, för fjärde året i rad. Bakom det makalösa resultatet ligger ett starkt engagemang hos personal, föräldrar och framför allt hos eleverna.

H.M. Drottningen är Majblommans höga beskyddare, och öppnar Slottet för skolbarn som sålt majblommor varje höst. Vid en högtidlig och spännande ceremoni får alla elever ta emot diplom ur Drottningens hand och lära sig mer om den forskning som finansieras av Majblomman.

Ceremonin på slottet hålls alltid till barnens ära, och samtliga talare vinnlägger sig om att berätta om sin verksamhet på ett pedagogiskt och inspirerande sätt.

-         Tack vare alla fantastiska barn som säljer majblommor kan vi fortsätta arbeta för barn som lever i ekonomisk utsatthet. Det känns så kul och viktigt att få uppmärksamma några av dem, tillsammans med årets lokalförening. Volontärernas insatser är ovärderliga för Majblomman, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Alingsås årets Majblommeförening

På plats på Slottet var också volontärer från Alingsås. Kerstin Andreasson och Susanne Adolfsson tog emot utmärkelsen ”Årets Lokalförening”. Majblommeföreningen i Alingsås har stadigt ökat sin insamling över tid, och fick genom skolbarn i kommunen in rekordsumman 541 681 kronor under våren. Genom nära samarbete med skolor och personliga besök har rekordmånga engagerat sig i Majblommans insamling. Ett strukturerat och effektivt arbete med ekonomiskt stöd till enskilda barn har bidragit till att många barn i Alingsås inkluderats i gemenskapen i skolan och fritiden.

Årets forskare

Varje år delar Majblomman ut 1 miljon kronor till forskningsprojekt. Under dagen har tre projekt prisats och presenterats på Slottet. Huvudtalare Linda Forsman som innehar Rolf Zetterströmstipendiet, undersöker hur små barns kognitiva och språkliga inlärning påverkas av högläsning. Rakel Bermans projekt fokuserar på barns röster om växelvis boende efter föräldrars separation. Anna-Karin Lindqvists forskningsprojekt handlar om så kallat aktiva skoltransporter på vintern, och har underrubriken ”Det är varmare att cykla tillsammans”

Pressbilder från dagens ceremoni kommer att publiceras i Majblommans nyhetsrum ViaTT under kvällen, 9 oktober.

För ytterligare information välkommen att kontakta

Liv Landell Major

pressekreterare Majblommans Riksförbund

liv.landell@majblomman.se

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en barnrättsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi ekonomiskt stöd till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b