Adolf Fredriks musikklasser får diplom av Drottningen – igen!

I dag har Majblomman haft sin årliga diplomceremoni på Stockholms Slott. Hedersgäster var elever från Adolf Fredriks musikklasser, som slagit svenskt rekord i majblommeförsäljning för fjärde året i rad. Barnen har under eftermiddagen fått diplom av H.M. Drottningen. På plats var även volontärer och forskare.

Drottningen samtalar med elever från Adolf Fredriks musikklasser vid Majblommans diplomering 2016. Pressbilder från dagens ceremoni publiceras inom kort. Foto 2016: Jonas Borg

30 Barn från Adolf Fredriks musikklasser har i dag besökt Stockholms slott och Majblommans traditionsenliga diplomceremoni. Eleverna samlade in 311 160kronor, vilket gör skolan till vinnare av Majblommans insamlingstävling, för fjärde året i rad. Bakom det makalösa resultatet ligger ett starkt engagemang hos personal, föräldrar och framför allt hos eleverna.

H.M. Drottningen är Majblommans höga beskyddare, och öppnar Slottet för skolbarn som sålt majblommor varje höst. Vid en högtidlig och spännande ceremoni får alla elever ta emot diplom ur Drottningens hand och lära sig mer om den forskning som finansieras av Majblomman.

Ceremonin på slottet hålls alltid till barnens ära, och samtliga talare vinnlägger sig om att berätta om sin verksamhet på ett pedagogiskt och inspirerande sätt.

-         Tack vare alla fantastiska barn som säljer majblommor kan vi fortsätta arbeta för barn som lever i ekonomisk utsatthet. Det känns så kul och viktigt att få uppmärksamma några av dem, tillsammans med årets lokalförening. Volontärernas insatser är ovärderliga för Majblomman, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Alingsås årets Majblommeförening

På plats på Slottet var också volontärer från Alingsås. Kerstin Andreasson och Susanne Adolfsson tog emot utmärkelsen ”Årets Lokalförening”. Majblommeföreningen i Alingsås har stadigt ökat sin insamling över tid, och fick genom skolbarn i kommunen in rekordsumman 541 681 kronor under våren. Genom nära samarbete med skolor och personliga besök har rekordmånga engagerat sig i Majblommans insamling. Ett strukturerat och effektivt arbete med ekonomiskt stöd till enskilda barn har bidragit till att många barn i Alingsås inkluderats i gemenskapen i skolan och fritiden.

Årets forskare

Varje år delar Majblomman ut 1 miljon kronor till forskningsprojekt. Under dagen har tre projekt prisats och presenterats på Slottet. Huvudtalare Linda Forsman som innehar Rolf Zetterströmstipendiet, undersöker hur små barns kognitiva och språkliga inlärning påverkas av högläsning. Rakel Bermans projekt fokuserar på barns röster om växelvis boende efter föräldrars separation. Anna-Karin Lindqvists forskningsprojekt handlar om så kallat aktiva skoltransporter på vintern, och har underrubriken ”Det är varmare att cykla tillsammans”

Pressbilder från dagens ceremoni kommer att publiceras i Majblommans nyhetsrum ViaTT under kvällen, 9 oktober.

För ytterligare information välkommen att kontakta

Liv Landell Major

pressekreterare Majblommans Riksförbund

liv.landell@majblomman.se

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en barnrättsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi ekonomiskt stöd till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksida. Vår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman. Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs. Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen. Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande. Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala. I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av