Audi

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar

Dela

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel

1000 timmars testande i världens tystaste vindtunnel

Audi e-tron prototype står mitt i orkanens öga framför rotorn som mäter omkring fem meter i diameter. I det som är världens tystaste vindtunnel för bilar har Audis ingenjörer optimerat luftmotstånd och vindbrus under mer än 1000 timmars testande i extrema förhållanden. Med en effekt på 2.6 megawatt simulerar fläkten hastigheter på upp till 300 km/h.  Resultatet är ett cw-värde på 0.28 som gör att elbilens räckvidd är mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln. För en jämförelse - en hundradel av luftmotståndsvärdet motsvarar en räckvidd på ca fem kilometer vid vanlig körning.

Luftmotståndet avgörande på längre resor 

Luftmotståndet utgör det största motståndet vid längre körsträckor och är betydligt viktigare för förbrukningen än rullmotståndet och bilens massa eftersom all energi som går åt för att övervinna luftmotståndet går förlorad. Det är därför som bra aerodynamik är så viktig för räckvidden. I stadstrafik är det andra faktorer som påverkar. Där kan elbilar återvinna en stor del av energin vid inbromsning, och därmed minskar betydelsen av bilens massa.  För att nå det låga cW-värdet på 0.28 har Audis ingenjörer utvecklat flera nya lösningar som förbättrar aerodynamiken. Tack vare det är luftmotståndsvärdet nästan 0.07 lägre än för en jämförbar konventionellt framdriven bil. För en genomsnittlig förare innebär det en ökad räckvidd på ca 35 kilometer per laddning i WLTP-körcykeln.

Världspremiär för virtuella backspeglar

Audi avslöjar även att den kommande elbilen kan utrustas med virtuella backspeglar som tillval. Jämfört med standardspeglarna är de betydligt smalare och minskar bilens bredd med 15 centimeter. Tack vare formen sänker de inte bara luftmotståndet utan även vindbruset. Backspegelhusen har små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. De virtuella backspeglarna kan anpassas efter olika körsituationer med flera valbara visningslägen och därmed öka säkerheten.

Adaptiv luftfjädring standard

En annan viktig faktor är den adaptiva luftfjädringen som är standard. Vid 120 km/h sänks karossen med upp till 26 millimeter och minskar därmed luftmotståndet. För att sänka luftmotståndet ytterligare är både front, bakparti och underrede helt inklädda. Under bilen skyddas högvoltsbatteriet från yttre skador genom en aluminiumplatta vars fästpunkter är försänkta och liknar strukturen på en golfboll, vilket gör luftflödet mycket bättre än om ytan bara hade varit helt slät.

För att förbättra luftmotståndet ytterligare har luftintagen försetts med två eldrivna jalusier bakom singleframe-grillen. När de är stängda strömmar luften nästan helt utan virvlar. Så snart som drivlinan eller bromsarna behöver kylning öppnas jalusierna och leder in luften. Detsamma gäller luftintagen på sidan av fronten som har kanaler till hjulhusen så att luften kan ledas på utsidan av 19-tumshjulen, vars fälgar och 255/55 –däck har optimerats för att ge så lågt luftmotstånd som möjligt. 

Mer information om Audi e-tron prototype finns att hämta på  www.e-tron.audi

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A62.5.2018 11:33Pressmeddelande

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum