Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

1000 timmars testande i världens tystaste vindtunnel

Audi e-tron prototype står mitt i orkanens öga framför rotorn som mäter omkring fem meter i diameter. I det som är världens tystaste vindtunnel för bilar har Audis ingenjörer optimerat luftmotstånd och vindbrus under mer än 1000 timmars testande i extrema förhållanden. Med en effekt på 2.6 megawatt simulerar fläkten hastigheter på upp till 300 km/h.  Resultatet är ett cw-värde på 0.28 som gör att elbilens räckvidd är mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln. För en jämförelse - en hundradel av luftmotståndsvärdet motsvarar en räckvidd på ca fem kilometer vid vanlig körning.

Luftmotståndet avgörande på längre resor

Luftmotståndet utgör det största motståndet vid längre körsträckor och är betydligt viktigare för förbrukningen än rullmotståndet och bilens massa eftersom all energi som går åt för att övervinna luftmotståndet går förlorad. Det är därför som bra aerodynamik är så viktig för räckvidden. I stadstrafik är det andra faktorer som påverkar. Där kan elbilar återvinna en stor del av energin vid inbromsning, och därmed minskar betydelsen av bilens massa.  För att nå det låga cW-värdet på 0.28 har Audis ingenjörer utvecklat flera nya lösningar som förbättrar aerodynamiken. Tack vare det är luftmotståndsvärdet nästan 0.07 lägre än för en jämförbar konventionellt framdriven bil. För en genomsnittlig förare innebär det en ökad räckvidd på ca 35 kilometer per laddning i WLTP-körcykeln.

Världspremiär för virtuella backspeglar

Audi avslöjar även att den kommande elbilen kan utrustas med virtuella backspeglar som tillval. Jämfört med standardspeglarna är de betydligt smalare och minskar bilens bredd med 15 centimeter. Tack vare formen sänker de inte bara luftmotståndet utan även vindbruset. Backspegelhusen har små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. De virtuella backspeglarna kan anpassas efter olika körsituationer med flera valbara visningslägen och därmed öka säkerheten.

Adaptiv luftfjädring standard

En annan viktig faktor är den adaptiva luftfjädringen som är standard. Vid 120 km/h sänks karossen med upp till 26 millimeter och minskar därmed luftmotståndet. För att sänka luftmotståndet ytterligare är både front, bakparti och underrede helt inklädda. Under bilen skyddas högvoltsbatteriet från yttre skador genom en aluminiumplatta vars fästpunkter är försänkta och liknar strukturen på en golfboll, vilket gör luftflödet mycket bättre än om ytan bara hade varit helt slät.

För att förbättra luftmotståndet ytterligare har luftintagen försetts med två eldrivna jalusier bakom singleframe-grillen. När de är stängda strömmar luften nästan helt utan virvlar. Så snart som drivlinan eller bromsarna behöver kylning öppnas jalusierna och leder in luften. Detsamma gäller luftintagen på sidan av fronten som har kanaler till hjulhusen så att luften kan ledas på utsidan av 19-tumshjulen, vars fälgar och 255/55 –däck har optimerats för att ge så lågt luftmotstånd som möjligt.

Mer information om Audi e-tron prototype finns att hämta på  www.e-tron.audi

Audi e-tron prototype i vindtunnel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak8.8.2018 08:08Pressmeddelande

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Premiär för 2:a generationen Audi Q3 – rymligare och laddad med ny teknik25.7.2018 09:05Pressmeddelande

Nya Audi Q3 är en familje-SUV med många talanger. I sin andra generation är designen djärvare med nydesignad front och vässade sidolinjer, samtidigt som den blivit rymligare och mer praktisk med större flexibilitet. Precis som i Audis större modeller har den en helt digital förarmiljö med avancerade medialösningar och assistanssystem som är uppkopplade mot omvärlden. Det vidareutvecklade chassit bidrar även till den ökade komforten. Nya Audi Q3 lanseras hos de svenska återförsäljarna i november 2018 och säljstarten är planerad till september.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.