Audi

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar

Dela
Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel

1000 timmars testande i världens tystaste vindtunnel

Audi e-tron prototype står mitt i orkanens öga framför rotorn som mäter omkring fem meter i diameter. I det som är världens tystaste vindtunnel för bilar har Audis ingenjörer optimerat luftmotstånd och vindbrus under mer än 1000 timmars testande i extrema förhållanden. Med en effekt på 2.6 megawatt simulerar fläkten hastigheter på upp till 300 km/h.  Resultatet är ett cw-värde på 0.28 som gör att elbilens räckvidd är mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln. För en jämförelse - en hundradel av luftmotståndsvärdet motsvarar en räckvidd på ca fem kilometer vid vanlig körning.

Luftmotståndet avgörande på längre resor 

Luftmotståndet utgör det största motståndet vid längre körsträckor och är betydligt viktigare för förbrukningen än rullmotståndet och bilens massa eftersom all energi som går åt för att övervinna luftmotståndet går förlorad. Det är därför som bra aerodynamik är så viktig för räckvidden. I stadstrafik är det andra faktorer som påverkar. Där kan elbilar återvinna en stor del av energin vid inbromsning, och därmed minskar betydelsen av bilens massa.  För att nå det låga cW-värdet på 0.28 har Audis ingenjörer utvecklat flera nya lösningar som förbättrar aerodynamiken. Tack vare det är luftmotståndsvärdet nästan 0.07 lägre än för en jämförbar konventionellt framdriven bil. För en genomsnittlig förare innebär det en ökad räckvidd på ca 35 kilometer per laddning i WLTP-körcykeln.

Världspremiär för virtuella backspeglar

Audi avslöjar även att den kommande elbilen kan utrustas med virtuella backspeglar som tillval. Jämfört med standardspeglarna är de betydligt smalare och minskar bilens bredd med 15 centimeter. Tack vare formen sänker de inte bara luftmotståndet utan även vindbruset. Backspegelhusen har små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. De virtuella backspeglarna kan anpassas efter olika körsituationer med flera valbara visningslägen och därmed öka säkerheten.

Adaptiv luftfjädring standard

En annan viktig faktor är den adaptiva luftfjädringen som är standard. Vid 120 km/h sänks karossen med upp till 26 millimeter och minskar därmed luftmotståndet. För att sänka luftmotståndet ytterligare är både front, bakparti och underrede helt inklädda. Under bilen skyddas högvoltsbatteriet från yttre skador genom en aluminiumplatta vars fästpunkter är försänkta och liknar strukturen på en golfboll, vilket gör luftflödet mycket bättre än om ytan bara hade varit helt slät.

För att förbättra luftmotståndet ytterligare har luftintagen försetts med två eldrivna jalusier bakom singleframe-grillen. När de är stängda strömmar luften nästan helt utan virvlar. Så snart som drivlinan eller bromsarna behöver kylning öppnas jalusierna och leder in luften. Detsamma gäller luftintagen på sidan av fronten som har kanaler till hjulhusen så att luften kan ledas på utsidan av 19-tumshjulen, vars fälgar och 255/55 –däck har optimerats för att ge så lågt luftmotstånd som möjligt. 

Mer information om Audi e-tron prototype finns att hämta på  www.e-tron.audi

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Audi e-tron prototype i vindtunnel
Ladda ned bild

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye