AF-aktien 20 år

I år firar AF Gruppen 20 år som börsnoterat företag och 20 år som det företag som har högst avkastning på Oslobörsen.

Den 8 september 1997 markerade starten på AFs börsäventyr. Under de 20 år som gått har AF-aktien varit den aktie som har gett högst avkastning på Oslobörsen under de senaste 20 åren. De senaste 20 åren har AF-aktien haft en avkastning på hela 6 724 procent, inklusive utdelning. Det motsvarar en genomsnittlig årlig avkastning på 24 procent.

Oslobörsens huvudindex har som jämförelse stigit med 315 procent under samma period, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig avkastning på 7 procent.

Fördelaktigt medägande
AF Gruppen och dess ägare har haft ett önskemål om att medarbetarna själva ska ta del av tillväxten. Sedan starten har AF Gruppens mål varit att de anställda inte bara ska känna att de äger sin verksamhet utan att de också har ett faktiskt ägande. Tanken är att när man äger något tillsammans kommer alla att vara med och bidra. Det skapar lojalitet och engagemang, vilket i nästa led ger en värdeökning.  Det är många som utnyttjat den här möjligheten – idag äger omkring 1 500 AF-anställda aktier i sin arbetsplats, vilket motsvarar 42 procent av koncernens nästan 3 600 anställda. AF-anställda äger 17 procent av företaget – värden för mer än 2 miljarder kronor.

– De anställda är företagets viktigaste resurs och vi anser att företagets värde är nära kopplat till deras motivation och insatser. Genom att bjuda in medarbetarna som aktieägare med hjälp av aktie- och optionsprogram som vänder sig till samtliga anställda får vi en grund för gemensamma mål hos de anställda, företaget och företagets ägare, säger Sverre Hærem, finansdirektör på AF Gruppen.

Utvalg:  112 aksjer på Oslo Børs med minimum 10 års historikk
Kilde:    Arctic Securities, Bloomberg
Utvalg: 112 aksjer på Oslo Børs med minimum 10 års historikk Kilde: Arctic Securities, Bloomberg

Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3600 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Kina. Vår vision är: Vi röjer upp från gårdagen och bygger för framtiden.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi och Offshore. Bolaget omsätter 12 miljarder NKR (2016) och är noterat på Oslo Børs.