AF förvärvar Stenseth & RS

AF Gruppen har idag ingått avtal om att förvärva 80 procent av aktierna i Stenseth & RS Holding (Stenseth & RS) och har även slutfört förvärvet av dessa aktier. Resterande 20 procent av aktierna i Stenseth & RS kommer även i fortsättningen att ägas av företagets anställda.

Vänster til höger: Geir Flåta, Petter Kveil, Geir Stenseth, Sissel Nygaard, Sigbjørn Fimland och Sverre Hærem.

Stenseth & RS består utöver Stenseth & RS Anlegg och Stenseth & RS Ressurs, som grundades 2017, av driftbolagen Stenseth & RS Entreprenør, grundat 2002. Företaget är en välskött betongentreprenör med god historia med totalt 300 anställda. Stenseth & RS hade 2020 en omsättning på 470 MNOK med en rörelsemarginal på 7,8 procent. Företaget erbjuder olika typer av betongarbeten inom byggsektorn; formsättning, armering, gjutning av alla typer av betongarbeten. Dessutom är företaget ledande inom gjutning och ytbehandling av golv.

Företagsvärdet (Enterprise Value) för 100 procent av Stenseth & RS Holding är värderat till 220 MNOK på skuldfri basis. Betalningen för 80 procent av aktierna kommer att bestå av aktier i AF Gruppen ASA motsvarande 40 MNOK och kontanter. Delar av kontantbetalningen görs i form av en säljarkredit fram till 2025. Man har enats om garantier för uppnåendet av framtida vinstmål.

De kontantbelopp som betalas som en del av avtalet finansieras från AF Gruppens befintliga likvida medel.

– AF Gruppen arbetar kontinuerligt med att stärka sin egen professionella kompetens och vi är mycket nöjda över att få med Stenseth och RS i teamet. Företaget har levererat bra resultat över tid och har en kultur och en uppsättning värden som passar bra med AF Gruppens. Förvärvet är i linje med vår strategi om att växa lönsamt och kommer att stärka vår position inom betongarbeten ytterligare, säger Amund Tøftum, koncernchef för AF Gruppen.

Med hänvisning till börsmeddelandet den 8 december 2021 då det ingångna avtalet mellan AF Gruppen och Stenseth & RS Holding offentliggjordes.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 28 miljarder NOK (2021) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av Kanonaden Entreprenad, HMB ConstructionAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

AF Gruppen med stark tillväxt och rekordhög orderstock första kvartalet 202213.5.2022 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

AF Gruppen (AFG) levererar hög tillväxt första kvartalet 2022 och har en rekordhög orderstock i slutet av kvartalet. Lönsamheten har påverkats negativt av prisökningar på råvaror och försörjningsutmaningar till följd av geopolitisk oro. Omsättningen ökade med 9 procent till 6 809 MNOK jämfört med samma kvartal föregående år, medan resultatet före skatt blev 209 MNOK.