AF Gruppen bygger ett nytt kraftverk för Statkraft

AF Gruppen har undertecknat en avsiktsförklaring med Statkraft Energi om att genomföra anläggningsarbeten på byggetapp 2 av Storlia kraftverk i Eidfjord kommun i Norge.

Storlia kraftverk ska utnyttja 75 meters höjdskillnad mellan Bjoreio och Sysenvatnet. Kraftverket planeras med en installation på ca 8,5 MW och kommer att producera ca 35 GWh per år. Avtalet omfattar anläggningsarbeten i anslutning till åtkomst-, tillopps- och utloppstunnlar, kraftstationen i berget och betongarbeten för stationen. Kraftverket kommer att placeras inne i berget med en åtkomsttunnel från Storlia, på nedsidan av riksväg 7. Vattnet kommer att ledas från ett nytt intag i Bjoreio med en ny tilloppstunnel in till kraftverket. Från kraftverket leder en utloppstunnel till den befintliga transmissionstunneln mellan Bjoreio och Sysenvatnet.

Avtalet har ett värde på cirka 100 MNOK exklusive moms.

- AF Gruppen satsar på vattenkraftsutbyggnad och har deltagit i många av de viktigaste vattenkraftsprojekten i Norge. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Statkraft Energi om Storlia kraftverk. Tillsammans med kunden kommer vi att använda vår kompetens och erfarenhet till att hitta lösningar som värnar om både säkerhet och miljö på ett bra sätt, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3800 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi och Offshore. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.