AF Gruppen bygger kraftverk för Statkraft Energi

AF Gruppen har signerad avtal med Statkraft Energi om byggandet av Vesle Kjela-kraftverket i Vinje kommun i Norge.

AF Gruppen kommer att utföra byggnadsarbetena för det nya kraftverket för Statkraft Energi AS vid Kjelavatn på Haukelifjell. Vattenkraftverket kommer att dra nytta av en större del av energipotentialen i redan reglerade vattendrag genom vattenfallet från Kjela-dammarna. Utbyggnationen kan ge en ytterligare produktion på ca. 40 GWh/år. Avtalet omfattar sprängning av ca 2 km tunnel och byggarbete för kraftstation i bergen.

Arbetet påbörjas i april/maj 2019. Anläggningen planeras att tas i drift från årsskiftet 2020/2021. Allt arbete ska färdigställas under augusti 2021.

Avtalet har ett värde på cirka 180 MNOK inkl. moms.

–AF Gruppen är mycket nöjd över att ingå ett nytt avtal med Statkraft Energi AS, och ser fram emot att samarbeta om ett effektivt genomförande med fokus på säkerhet och yttre miljö, säger Morten Grongstad, konsernchef för AF Gruppen.

För mer information:
Koncernchef: Morten Grongstad, tel. +47 99 15 39 05
Koncerndirektör Anläggning: Arild Moe, tel. +47 91 37 62 65

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Energi & Miljö, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.