AF Gruppen bygger ut Ängelholms avloppsreningsverk

AF Gruppens dotterbolag i Sydsverige - AF Bygg Syd - har av Ängelholms kommun utsetts till totalentreprenör för om- och tillbyggnad av Ängelholms avloppsreningsverk.

Tilldelningen omfattar projektering och byggnation av flera olika delar och funktioner i Ängelholms avloppsreningsverk. Verkets kapacitet ska ökas så att Ängelholm ska kunna välkomna fler nya invånare och kunna ansluta de nya bostads- och industriområden som planeras.

I totalentreprenaden ingår mark- och grundläggningsarbeten, byggnadsarbeten, maskin- och processarbeten, el- och styrarbeten samt VVS-arbeten. Arbetet med projektering och planering inleds om någon månad och den nya anläggningen förväntas vara färdigställd i slutet av 2019.

Projektet utförs som en totalentreprenad och värdet förväntas uppgå till 119 MSEK exklusive mervärdesskatt.

- Det här är ett stort och viktigt uppdrag för AF Gruppens verksamhet i Sydsverige. AF Bygg Syd har bred erfarenhet av komplicerade vatten- och avloppsprojekt och projektet stämmer väl överens med vår kompetens och kapacitet. Vi ser fram emot ett bra samarbete med Ängelholms kommun, säger koncernchef Morten Grongstad.

Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3 600 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Kina. Vår vision är: Vi röjer upp från gårdagen och bygger för framtiden.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi och Offshore. Bolaget omsätter 12 miljarder NKR (2016) och är noterat på Oslo Børs.