AF Gruppen bygger ut Scandic Helsfyr för Eiendomsspar

AF-gruppen (AFG) har ingått avtal med Eiendomsspar om bygget av en ny flygel och ombyggnad av Scandic Helsfyr i Oslo.

Hotellet ska få en ny flygel med nio våningar och källare med parkering. Dessutom kommer flera våningar i det befintliga hotellet att byggas om. Hotellet kommer när det står färdigt att ha 450 hotellrum, varav 197 nya, samt utökat mötes- och konferenscenter, ny matsal och ny huvudentré.

Kontraktet utförs som totalentreprenad till ett värde av 234 MNOK exklusive moms. Byggstart är planerad till första kvartalet 2019 och den nya flygeln och ombyggnaden beräknas vara klar sommaren 2020.

- AF Gruppen deltog i utbyggnaden av Helsfyr hotell när det renoverades för cirka tio år sedan. Därför är det extra trevligt att väljas igen av Eiendomsspar. Hotellet ligger på Helsfyr, där även AF Gruppen har sitt huvudkontor, och kapacitetshöjningen kommer att bidra till ytterligare utveckling av området. Vi ser fram emot att samarbeta med Eiendomsspar, säger Morten Grongstad, konsernchef för AF Gruppen.

För ytterligare information:

Koncernchef: Morten Grongstad, tel. +47 99 15 39 05

Koncerndirektör Bygg: Henning Olsen, tel. +47 917 41 592

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.