AF Gruppen förnyar Kolbotn skola och multihall

Kolbotn skola ska renoveras och få en multihall. Oppegårds kommun har valt AF Gruppen som totalentreprenör för projektet.

Kontraktet omfattar nybyggnation och renovering av skolan som är dimensionerad för 784 elever, 1–7 med fyra klasser i varje årskurs. Skolans bruttoarea är på ca 12 000 m2, varav 8 500 m2 är nybyggnation och 3 500 är totalrenovering av befintliga skolbyggnader. Utöver detta ska det även etableras nya utomhusområden.

Avtalet genomförs som ett totalentreprenadkontrakt. Avtalets värde är ca MNOK 283 exkl. moms.

Arbetena startar i juni 2019. Skolan kommer att stå klar före påsk 2021.

– AF Gruppen tackar för det förtroende som Oppegårds kommun visar oss genom att välja AF som entreprenör för Kolbotn skola och multihall. Vi har de senaste åren byggt en rad skolor i Follo och Østfold, och med dessa projekt har vi visat att vi är en konkurrenskraftig entreprenör som levererar kvalitet, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

Mölndalsvägen 42

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 31 miljarder NOK (2022) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige är en av de största aktörerna på den svenska bygg- och anläggningsmarknaden med 1 000 medarbetare i elva bolag som tillsammans omsätter 7 miljarder SEK (2022).

afgruppen.se