AF Gruppen förnyar Kolbotn skola och multihall

Kolbotn skola ska renoveras och få en multihall. Oppegårds kommun har valt AF Gruppen som totalentreprenör för projektet.

Kontraktet omfattar nybyggnation och renovering av skolan som är dimensionerad för 784 elever, 1–7 med fyra klasser i varje årskurs. Skolans bruttoarea är på ca 12 000 m2, varav 8 500 m2 är nybyggnation och 3 500 är totalrenovering av befintliga skolbyggnader. Utöver detta ska det även etableras nya utomhusområden.

Avtalet genomförs som ett totalentreprenadkontrakt. Avtalets värde är ca MNOK 283 exkl. moms.

Arbetena startar i juni 2019. Skolan kommer att stå klar före påsk 2021.

– AF Gruppen tackar för det förtroende som Oppegårds kommun visar oss genom att välja AF som entreprenör för Kolbotn skola och multihall. Vi har de senaste åren byggt en rad skolor i Follo och Østfold, och med dessa projekt har vi visat att vi är en konkurrenskraftig entreprenör som levererar kvalitet, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges entreprenör- och industrikoncerner med 4200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.