AF Gruppen förvärvar HMB

AF Gruppen har förvärvat 70 procent av aktierna i HMB Holding AB. Resterande 30 procent av aktierna ägs av nyckelpersoner i bolaget.

HMB Holding äger 92 procent av aktierna i HMB Construction AB. I samband med affären köper AF Gruppen även 3,4 procent av aktierna i HMB Construction av anställda som är delägare i HMB Construction.

AF Gruppen är en av Norges ledande bygg- och industrikoncerner med verksamhet inom bygg, anläggning, projektutveckling, offshore, energi- och miljöteknologi. I Sverige bedriver koncernen verksamhet inom bygg, anläggning, projektutveckling och miljö. Med förvärvet av HMB tar AF Gruppen ytterligare ett steg i Sverige.

HMB blir ett dotterbolag till AF Gruppen Sverige AB där AF Gruppens svenska verksamheter är organiserade. Övriga svenska AF-bolag är AF Bygg Göteborg, AF Bygg Syd, AF Projektutveckling, Kanonaden Entreprenad med döttrar, AF Härnösand Byggreturer samt Pålplintar.

- Förvärvet av HMB är i linje med vår strategi att förvärva upp till 70 procent av framgångsrika bolag och tillsammans med ledningen fortsätta att utveckla bolaget. Förvärvet av HMB är ett viktigt steg i vår Sverigestrategi och vår målsättning om lönsam tillväxt, säger Morten Grongstad, VD och koncernchef i AF Gruppen.

- Med HMB i den svenska AF-familjen blir vi en stor aktör inom bygg- och anläggningsbranschen i Sverige. Vi är stolta och glada över att få vara med och bidra till HMB:s fortsatta utveckling, säger Andreas Rydbo, VD AF Gruppen Sverige.

HMB är ett byggföretag, startat 1994, med rötter i Dalarna. HMB utför såväl kommersiella byggen som bostäder och med alla i marknaden förekommande entreprenadformer. HMB bedriver verksamhet i Stockholm/Mälardalen samt Dalarna, Västmanland, Uppland och Gästrikland. Samtliga ägare är verksamma i företaget. HMB:s omsättning 2017 var MSEK 1 300 med en rörelsemarginal på 7,7 %.

- AF Gruppen har en kultur och värderingar som väl överensstämmer med HMB. AF Gruppens resultat och erfarenheter av att utveckla delägda bolag skapar goda förutsättningar att ta HMB till nästa nivå, säger Krister Karlsson, VD HMB.

Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen og Krister Karlsson, VD HMB.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen tar strategisk position på den brittiska offshoremarknaden för bortforsling och återvinning16.5.2019 09:38:38 CESTPressmeddelande

AF Gruppens dotterbolag AF Offshore Decom bildar företaget Fairfield Decom tillsammans med de ledande aktörerna inom offshore bortforsling och återvinning Heerema Marine Contractors och Decom Energy. Med huvudkontor i Aberdeen, kombinerar den nya verksamheten kunskapen hos en erfaren operatör med expertisen hos världens ledande entreprenörer inom offshore bortforsling och återvinning. På så sätt skapas en unik operatör med heltäckande lösningar för late-life-operationer och bortforsling- och återvinningsuppdrag på den brittiska kontinentalsockeln.