AF Gruppen har tilldelats kontrakt på Livsvitenskapsbygget

AF Gruppen har fått besked om att man har tilldelats kontrakt hos Statsbygg för rörarbeten till AF Gruppen har tilldelats kontrakt på Livsvitenskapsbygget i Oslo.E

Beställare är Statsbygg och uppdraget har ett beräknat värde på cirka 300 MNOK. Totalentreprenaden genomförs som ett partnering-projekt och omfattar sanitet, värme, brandsläckning, gas och tryckluft, process- och komfortkylning.

Det nya  Livsvitenskapsbygget  är Statsbyggs största byggprojekt och kommer att stå klart 2024. Total kostnadsram är cirka 7 miljarder kronor inklusive tillbehör.
Det 66 700 kvadratmeter stora bygget ska bli arbetsplats för 1 600 studenter och 1 000 medarbetare vid Universitetet i Oslo samt näringsliv och andra samarbetspartners.

– Detta prestigefyllda kontrakt är det hittills största för AF Gruppens energiverksamhet.  Livsvitenskapsbygget ska certifieras som en hållbar byggnad i klassen BREEAM Excellent. Vi kommer tillsammans med Statsbygg att söka energieffektiva, förnyelsebara och miljövänliga lösningar för Norges största universitetsbyggnad, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

AF Gruppen har tilldelats kontrakt på Livsvitenskapsbygget

Mölndalsvägen 42

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 200 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 13,7 miljarder NKR (2017) och är noterat på Oslo Børs.