AF Gruppen och OBOS köper attraktiv tomt i Lørenskog

AF egendom och OBOS Nye Hjem köper tomt och ska utveckla 250 lägenheter längs Skårersletta i Lørenskog.
Foto: NTB Scanpix.

AF Gruppen och OBOS har undertecknat avtal om köp av 100 % av aktierna i bolaget Skårersletta 50 Holding AS. AF Gruppen och OBOS äger bolaget med lika andelar.

Företaget äger Skårersletta 50 som är på dryga tolv mål och ligger längs den nya ”paradgatan” i Lørenskog, som om bara några år kommer att utgöra centrum i kommun. Tomten har ett soligt läge och ligger en kort promenad från Metrocenter, Triaden Storsenter, som har föreslagits bli en framtida T-banestation, och gröna rekreationsområden. På fastigheten finns det i dag stora lager- och kontorsbyggnader och det finns en godkänd detaljplan.

Övertagandet av fastigheten kommer att ske före utgången av första kvartalet 2019.

– Vi är glada att kunna fortsätta vår närvaro som bostadsutvecklare på Lørenskog efter flera lyckade projekt i närområdet. Vi ser fram emot att kunna bidra till att skapa bra bostäder i Lørenskog tillsammans med OBOS, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

Foto: NTB Scanpix.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Energi & Miljö, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och är noterat på Oslo Børs.