AF Gruppen stärker sin position i Osloregionen

AF Gruppen och BundeGruppen slår samman verksamheterna inom BundeBygg och AF Nybygg till ett starkt byggentreprenadföretag i Osloregionen.

AF Gruppen har tecknat en avsiktsförklaring med BundeGruppen om att ta över 51 procent av aktierna i BundeBygg. Övertagandet av aktierna sker genom att affärsenheten AF Nybygg med medarbetare och relaterade projekt införlivas i BundeBygg. Transaktionen medför ingen kontantbetalning. Avtalet ger AF Gruppen en option att öka sin ägarandel i BundeBygg till 70 procent om tre år.

BundeBygg kommer sedan att ha cirka 200 anställda och ledas av Geir Flåta. Flåta har lång erfarenhet från AF Gruppen och leder idag AF Nybygg.

BundeBygg grundades 1992 och är ett dotterbolag till BundeGruppen. Bolaget driver entreprenadverksamhet i Osloregionen, med huvudfokus på nybyggnation och renovering av bostäder och kommersiella fastigheter. BundeBygg hade en omsättning på 1,2 miljarder under 2016.

AF Gruppen är idag väl positionerad inom byggbranschen i Osloregionen genom enheter som AF Bygg Oslo, AF Byggfornyelse, MTH, Strøm Gundersen och Haga Berg. Affärsenheten AF Nybygg etablerades som en ny enhet i januari 2017 för att kunna erbjuda kunderna utökad service på en marknad i tillväxt.

-AF Gruppen stärker genom detta sin strategiska satsning på den växande Osloregionen. BundeBygg har med sina långsiktiga kundrelationer och många samarbetsbolag en bra position på marknaden. Med AF Nybygg i teamet kommer BundeBygg att vara ett bra tillskott till AF Gruppens starka position i Osloregionen, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

-Med AF Gruppen i teamet får BundeBygg en stark aktör i ryggen. Vi får det bästa från två bra aktörer på marknaden: ledning, system och struktur från AF Gruppen och goda kundrelationer, samarbetsavtal och projekt från BundeBygg. Vi är övertygade om att detta kommer att skapa positiva värden för kunder, anställda och ägare”, säger Odd-Erik Bunde, koncernchef för BundeGruppen,

En förutsättning för transaktionen är att due diligence genomförs och att Konkurransetilsynet ger sitt godkännande. Transaktionen förväntas vara genomförd under fjärde kvartalet 2017

Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3600 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Kina. Vår vision är: Vi röjer upp från gårdagen och bygger för framtiden.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi och Offshore. Bolaget omsätter 12 miljarder NKR (2016) och är noterat på Oslo Børs.