Affärsjuristbyråer brister i jämställdhet

Många affärsjuridiska advokatbyråer brister i sitt jämställdhetsarbete. Det visar en ny rapport från Akavia, Add Gender och föreningen Justitiapriset. Samtidigt finns det byråer som kommit en bra bit på vägen. – Avgörande är att ledning och styrelse tar initiativ, sätter mål och föregår med gott exempel, säger Ulrika Husmark, professionsanalytiker med fokus på jurister på Akavia.

Ulrika Husmark, professionsanalytiker med fokus på jurister på Akavia

Hur är det ställt med jämställdheten hos affärsjuridiska advokatbyråer? För att ta reda på fakta har fackförbundet Akavia tillsammans med Add Gender och föreningen Justitiapriset tagit del av ett flertal undersökningar och rapporter, samt genomfört intervjuer med företrädare för affärsjuridiska byråer.

Rapporten som presenterades vid gårdagens utdelning av Justitiapriset visar att byråerna har mycket kvar att göra vad gäller jämställdhetsarbetet. Sju av tio juristkvinnor menar att det är svårare för kvinnor än män att nå ledande positioner. Ungefär tre av tio anställda på advokatbyråer har dessutom fått utstå kränkande särbehandling och nästan var femte utsätts för sexuella trakasserier på jobbet.

– Vi anser att jämställdhet lönar sig för både kvinnor och män. För att komma till rätta med utmaningarna i branschen behöver man ta itu med bakomliggande orsakerna. Ett exempel är byråernas hierarkiska uppbyggnad, säger Ulrika Husmark.

Samtidigt finns det flera byråer som har kommit en bra bit med jämställdhetsarbetet. En affärsjuridisk byrå har infört incitamentssystem som uppmuntrar till ett jämställt uttag av föräldraledighet. Andra byråer strävar efter att bli mer jämställda genom att arbeta i grupper på kunduppdrag. För att bara nämna två initiativ.

– Hos en del byråer är det ledningen som ansvarar för frågan och tar initiativ; som att göra kvinnliga delägare till föredömen och lyfta fram manliga delägare som föregår med gott exempel när de vabbar eller går tidigare för att hämta på förskolan.

I rapporten ges flera åtgärdsförslag på hur jämställdheten i branschen kan öka.
Ladda ned hela rapporten här.

Fakta Justitiapriset 2021:

Rapporten presenterades i samband med utdelningen av Justitiapriset under onsdagsskvällen.

Justitiapriset och Årets Justitia delas ut för betydande insatser för jämställdhet i juristbranschen.

Justitiapriset som delas ut till den affärsjuridiska advokatbyrå som jobbar bäst med jämställdhet går i år till Delphi.

Årets Justitia 2021 går till Emma Fagervall respektive Ida Kjos. Även de får priset för betydande insatser för jämställdheten i juristbranschen. Akavia är stolt medutdelare.

Ulrika Husmark, professionsanalytiker med fokus på jurister på Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.