Affärsläget för industrin försvagas

Affärsläget fortsätter att försvagas för Sveriges teknikindustri under andra kvartalet i år, visar Teknikföretagens konjunkturbedömning. Utfallet är i linje med den avmattning i global efterfrågan som inleddes 2018.

- Årets andra konjunkturbarometer visar visserligen att orderingången ökar i samma begränsade omfattning som under första kvartalet. Däremot minskar andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande, rapporteringen rörande orderstocken inte är lika positiv som tidigare och behovet av arbetskraft avtar för andra kvartalet i rad, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen.

Positivt är att orderingången för transportmedelsindustrin ökar något och att orderingången för instrument- och elteknisk industri fortfarande är stark. Däremot har efterfrågan försämrats på bred front för maskinindustrin. Utfallet för maskinindustrin följer därmed konjunkturförloppet för maskinindustrin i övriga länder och är i linje med den avmattning i global efterfrågan på investeringsvaror som inleddes under 2018.

- Även om en del företag och branscher fortfarande rapporterar ett utfall som är något bättre än historiska genomsnitt följer utvecklingen för teknikindustri i Sverige sammantaget de allt svagare data som rapporteras i övriga Europa, säger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 543 företag med en sammanlagd försäljning på 743 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 82 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.