Affärsläget för industrin försvagas

Affärsläget fortsätter att försvagas för Sveriges teknikindustri under andra kvartalet i år, visar Teknikföretagens konjunkturbedömning. Utfallet är i linje med den avmattning i global efterfrågan som inleddes 2018.

- Årets andra konjunkturbarometer visar visserligen att orderingången ökar i samma begränsade omfattning som under första kvartalet. Däremot minskar andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande, rapporteringen rörande orderstocken inte är lika positiv som tidigare och behovet av arbetskraft avtar för andra kvartalet i rad, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen.

Positivt är att orderingången för transportmedelsindustrin ökar något och att orderingången för instrument- och elteknisk industri fortfarande är stark. Däremot har efterfrågan försämrats på bred front för maskinindustrin. Utfallet för maskinindustrin följer därmed konjunkturförloppet för maskinindustrin i övriga länder och är i linje med den avmattning i global efterfrågan på investeringsvaror som inleddes under 2018.

- Även om en del företag och branscher fortfarande rapporterar ett utfall som är något bättre än historiska genomsnitt följer utvecklingen för teknikindustri i Sverige sammantaget de allt svagare data som rapporteras i övriga Europa, säger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 543 företag med en sammanlagd försäljning på 743 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 82 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.