Affärsläget för industrin försvagas

Affärsläget fortsätter att försvagas för Sveriges teknikindustri under andra kvartalet i år, visar Teknikföretagens konjunkturbedömning. Utfallet är i linje med den avmattning i global efterfrågan som inleddes 2018.

- Årets andra konjunkturbarometer visar visserligen att orderingången ökar i samma begränsade omfattning som under första kvartalet. Däremot minskar andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande, rapporteringen rörande orderstocken inte är lika positiv som tidigare och behovet av arbetskraft avtar för andra kvartalet i rad, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen.

Positivt är att orderingången för transportmedelsindustrin ökar något och att orderingången för instrument- och elteknisk industri fortfarande är stark. Däremot har efterfrågan försämrats på bred front för maskinindustrin. Utfallet för maskinindustrin följer därmed konjunkturförloppet för maskinindustrin i övriga länder och är i linje med den avmattning i global efterfrågan på investeringsvaror som inleddes under 2018.

- Även om en del företag och branscher fortfarande rapporterar ett utfall som är något bättre än historiska genomsnitt följer utvecklingen för teknikindustri i Sverige sammantaget de allt svagare data som rapporteras i övriga Europa, säger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 543 företag med en sammanlagd försäljning på 743 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 82 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Södertälje breddar teknikämnet med hjälp av samhällsrelevant teknikbok3.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Ny teknik gör det möjligt att tackla vår tids stora utmaningar. Därför arbetar arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen med att synliggöra teknikämnet och stärka dess status redan i grundskolan. Ett av initiativen är teknikboken ”Teknik – 10 lektioner i att förändra världen”. När Södertälje kommun bjuder in alla tekniklärare till kompetensutvecklingsdagar ska boken bidra till att bredda bilden av teknik.

Teknikföretagen lanserar kampanj inför Avtal 20201.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska industrin är stark, men konkurrensen är stenhård. Idag finns många länder som konkurrerar med oss med samma slags produkter och tjänster, men billigare. Sverige ligger högt vad gäller kostnader för industrin och i kommande avtalsrörelse är det nödvändigt att hålla igen. För att skapa förståelse för industrins konkurrensvillkor lanserar Teknikföretagen en kampanj inför avtalsrörelsen.