Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Affärsläget fortsätter att försvagas för Sveriges teknikindustri, och efterfrågan sjunker snabbt under fjärde kvartalet, visar den senaste konjunkturbedömningen från Teknikföretagen.

– Årets fjärde konjunkturbarometer visar på ett oroväckande fall i teknikindustrins orderingång under det sista kvartalet 2019. Särskilt oroväckande är det snabba fallet i efterfrågan för leverantörer till fordons- och maskinindustrin. Därutöver har andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande minskat, men ligger fortfarande över historiskt genomsnitt, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen.

– Utfallet visar också att behovet av arbetskraft minskar i snabb takt. Vi får gå tillbaka till de negativa effekterna av eurokrisen för drygt sju år sedan för att finna en så pass negativ förändring mellan två kvartal, säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Undersökningen omfattar uppgifter från 502 företag med en sammanlagd försäljning på 730 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 81 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se.

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.
Bengt Lindqvist, ekonom Teknikföretagen.

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.