Afghanistan: Krig, torka, matbrist och covid-19 en mardröm för civilbefolkningen

Hundratusentals människor befinner sig idag i riskzonen i takt med att striderna i Afghanistan intensifieras. Samtidigt är landet hårt drabbat av torka, en av de allvarligaste som man någonsin upplevt. Miljoner människor går hungriga varje dag och tillgång till rent vatten är bristfällig. Situationen är djupt alarmerande och hjälpbehoven stora.

Volontärer från Afghanska Röda Halvmånen bistår människor som drabbats hårt av torkan. Foto: IFRC.

När det gäller de pågående striderna talar intensiteten sitt tydliga språk. Sedan 1 augusti har drygt 4 000 skottskadade patienter behandlats på 15 vårdinrättningar som drivs tack vare stöd från Internationella rödakorskommittén (ICRC).

− Situationen är skrämmande. Hem har blivit totalförstörda, personal och patienter utsätts för enorma risker och kritisk infrastruktur som sjukhus, elektricitet och vattensystem har skadats. Användandet av explosiva vapen inne i städer har också en urskillningslös inverkan på befolkningen, och många familjer har inget annat val än att fly för att hitta en säkrare plats. Detta måste få ett slut, säger Sofia Calltorp, internationell chef på Svenska Röda Korset.

Dessvärre är tillgången till sjukvård kraftigt begränsad på grund av skador på vårdmottagningar och brist på medicinskt utbildad personal. Elnätet är utslaget i flera omstridda städer och vattensystem på vissa platser fungerar knappt. Men för att fly undan våldet krävs både transport och ekonomiska möjligheter, något som många familjer saknar.

ICRC och Afghanska Röda Halvmånen gör allt de kan för att evakuera skadade. Enbart i juli tog ICRC hand om nästan 13 000 patienter med vapenrelaterade skador. En siffra som troligtvis kommer öka den här månaden när strider bryter ut i fler tätbefolkade områden. Även kvarlevor av dem som dödats i konflikten transporteras.

Sammantaget är hjälpbehoven stora. Mer än 18 miljoner människor har drabbats av den väpnade konflikten, torka, matbrist och covid-19 och behöver humanitär hjälp för att klara sig.

− Våra katastrofteam har ryckt ut för att bistå familjer i torkdrabbade områden med nödhjälp, mat och kontantstöd. Detta är möjligt tack vare den respekt som föreningen åtnjuter av stridande parter, säger Dr Nilab Mobarez, ordförande för Afghanska Röda Halvmånen.

IFRC vädjar om drygt 140 miljoner kronor till Afghanska Röda Halvmånen för inköp av mat och grödor samt hjälp till människor att försörja sig. Hjälpinsatsen omfattar 280 000 människor i 13 av de värst drabbade provinserna.

Sofia Calltorp, internationell chef på Svenska Röda Korset. Foto: SRK.

Stort intresse för Röda Korsets digitala första hjälpen-utbildningar 10.9.2021 14:45:00 CEST | Pressmeddelande

Drygt 40 procent av svenskarna upplever att de har otillräckliga kunskaper i första hjälpen, enligt en ny Sifo-undersökning. Nu satsar Röda Korset, som är världsledande inom första hjälpen-utbildningar, på att förändra sättet människor lär sig livräddning på, bland annat genom digitala lösningar och hittills har tusentals svenskar sökt sig till online-utbildningarna.

Sverige måste ge hållbart skydd för människor som flyr från Afghanistan1.9.2021 09:44:18 CEST | Pressmeddelande

Situationen i Afghanistan är extremt allvarlig. Sverige har sedan i mitten på juli stoppat utvisningarna till Afghanistan och tar i dagsläget inga nya beslut i asylärenden som rör afghanska medborgare. Dock lever många människor i Sverige, varav många barn och unga, i stor ovisshet och osäkerhet om framtiden. Sverige måste nu kunna garantera att de grundläggande humanitära behoven tillgodoses för människor i denna utsatta situation, menar Svenska Röda Korset.

4 200 anhöriga saknas av personer i Sverige29.8.2021 20:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år förlorar tusentals människor kontakten med varandra i samband med krig, konflikt och naturkatastrofer. Just nu saknar minst 1 100 människor i Sverige information om vad som hänt nästan 4 200 anhöriga i utlandet. Många familjer till saknade personer lever med den känslomässiga pressen det innebär att inte veta vad som hänt – ett lidande som i många fall förlängts av covid-19. Samtidigt ställs ofta familjerna inför flera olika juridiska, ekonomiska och sociala utmaningar som de måste hantera för att kunna gå vidare i livet.