After Work och Buskhyttan Indians är Sveriges bästa korplag i innebandy!

I värmländska Kil avgjordes i helgen finalerna i Sweden Floorball Cup, Korpens eget SM i korpinnebandy. Lag från nio kvalorter gjorde upp om titeln som Sveriges bästa korplag i innebandy och efter en jämn och välspelad turnering står Buskhyttan Indians från Nyköping och After Work från Linköping som segrare i herr- respektive damklassen.

Att vinna en riktigt åtråvärd titel i innebandy är inget som bara eliten kan göra. Korpen har sedan 1994 anordnat Sweden Floorball Cup i innebandy, ett inofficiellt SM i korpinnebandy. Många lag har genom åren försökt ta sig vidare till finalen från några av kvalorterna runtom i landet. Detta år var 130 lag anmälda till de lokala kvalspelen men endast 16 herrlag och 5 damlag tog sig vidare till finalen som den gångna helgen spelades i värmländska Kil. Väl där visade sig After Work och Buskhyttan Indians vara bäst.

Herrfinalen spelades i ett gruppspel om fyra grupper och sedan ett efterföljande slutspel. Buskhyttan Indians tog sig igenom gruppspelet utan förlust och segertåget fortsatte hela vägen. I  kvartsfinalen vann de mot Eskilstunalaget Heffa med 3-2 och semifinalen vanns på straffar mot Notvikens Bodega från Luleå. Väl i finalen mötte de Mejeri Transport från Grums. Buskhyttan startade finalen i ett grymt tempo och hade i början av andra en tremålsledning, motståndarna krigade sig dock tillbaka och med en minut kvar var det bara ett mål som skilde lagen åt. Buskhyttan lyckades dock stå emot anstormningen och lagkaptenen Örjan Lewin jublade högt när finalen var över över och pokalen bärgad.

- Det har varit många riktigt tuffa matcher, inte minst sista minuterna i finalen, och jag är så vansinnigt nöjd över att vi nu står är som segrare. Vi är tvärnöjda med finalarrangemanget och peppar nu inför banketten avslutar en trött men lycklig Örjan Lewin.

De fem kvalificerade damlagen möttes först i ett gruppspel där ettan och tvåan i gruppen sedan gjorde upp i en helt avgörande finalmatch. Efter några spännande matcher stod till slut turneringens mesta mästare, After Work från Linköping, i final och motstånde kom från Nyköpingslaget Ffamiljen. I finalmatchen visade After Work upp en imponerande finalrutin och vann till slut med 3-1. After Works lagkapten Sandra Sundberg var såklart glad själaglad efter segern och berättade att laget var osäker på formen inför finalen.
- Första matchen var det lite sega ben, men eftersom vi inte spelar nåt seriespel i Korpen längre var det nästan ett år sen vi lirade tillsammans. Vi gick såklart för guld, men visst inte riktigt vad vi kunde förvänta oss så vårt fokus har hela tiden vara att ha roligt. Nu är vi väldigt glada över att vinna och göra en så bra match i finalen. Nu ser vi fram emot segerbanketten! avslutar Sandra.

Ansvarig hos arrangören Korpen Kil, Jonas Snäll, sa innan finalhelgen att den lilla men innebandytokiga föreningen var helt inställda på att göra ett arrangemang i världsklass. Efter att finalmatchen spelats stod Jonas stolt och kände att de lyckats med just det.

- Allt har flutit på, lagen har varit sådär korpigt underbara att ha att göra med, alla funtkionärer har slitit för att få till ett så bra arrangemang som möjligt och domarna har hållit en bra nivå på planen. Att det sedan även varit riktigt högkvalitativ innebandy på planen är nästan en bisak i sammanhanget. Det har på alla sätt varit världsklass idag och jag är riktigt stolt, säger Jonas.

Det var en viss skepsis som mötte Jonas från lagen inför finalen, klarar föreningen av detta, var ligger Kil, kan de verkligen arrangera en final? Jonas känner att han och övriga staben verkligen bevisat att de kan sin sak.

- Vi i lilla Kil har visat att vi kan det här med innebandy och arrangemang. Min upplevelse är att lagen haft en riktigt turnering och är stolt över att lagens supportrar på hemmaplan har kunnat få en glimt av sitt favoritlag genom våra livesändningar på facebook och youtube. Vi är även väldigt tacksamma över den stöttning vi fått från Kils kommun runt detta arrangemang, avslutar Jonas.

Herranas

Bilder och filmer från helgen
Kilskorpens facebooksida

Sweden Floorball Cups facebooksida

Kilskorpens youtubesida

Resultat från helgen
Kilskorpen.se

Kvalorter

Luleå, Nyköping, Stockholm , Uppsala, Karlstad, Kil, Linköping, Örebro, Borlänge

Final
Kil 25-26 januari 2019.

Mer om Sweden Floorball Cup
Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2018/2019 arrangeras kval på nio orter i landet med stor riksfinal i värmländska Kil 25-26 januari 2019.

Kontaktperson Korpen Kil
Jonas Snäll
jonas@kilskorpen.se

After Work, Segrare Sweden Floorball Cup

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CESTPressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.