Schibsted

Aftonbladet Daily växer – nu Sveriges största nyhetspodd

Dela

Allt fler hittar till Aftonbladet Daily. Förra veckan nådde podden sin största publik hittills och placerade sig som Sveriges största nyhetspodd enligt Poddindex – större än SR:s Ekot. I senaste mätningen redovisar Aftonbladet Daily en räckvidd på över 129 000. ”En viktig milstolpe i vår satsning på ljud”, säger Patrik Syk, exekutiv producent.

Aftonbladet Daily nådde rekordpublik. Patrik Syk, exekutiv producent på Aftonbladet, ser det som en viktigt milstolpe i tidningens strategiska satsning på podcasts när Aftonbladet Daily förra veckan gick om ettan Sveriges Radios Ekot  i antal lyssningar. Foto: Julia Karlsson/Aftonbladet
Aftonbladet Daily nådde rekordpublik. Patrik Syk, exekutiv producent på Aftonbladet, ser det som en viktigt milstolpe i tidningens strategiska satsning på podcasts när Aftonbladet Daily förra veckan gick om ettan Sveriges Radios Ekot  i antal lyssningar. Foto: Julia Karlsson/Aftonbladet

Ljud är hett och konkurrensen om lyssnarnas tid stenhård. För Aftonbladet och Schibsted är satsningen på ljud strategisk och idag en del av tidningarnas kärnverksamhet.

– Poddar är ett viktigt tillväxt- och satsningsområde för hela Schibsted. Just därför är det förstås extra kul att visa att en podd som görs av en tidningsredaktion kan ta en sån här topposition och gå om en konkurrent som Ekot. Det bekräftar att kvällstidningens mix och tilltal fungerar lika bra i hörlurar och högtalare som i traditionella kanaler, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.

Aftonbladet Daily lanserades 2018 som en av Sveriges första dagliga nyhetspoddar. Då var det ett experiment, men under åren har podden utvecklats och marknaden mognat. Idag har Aftonbladet Daily 238 026 lyssningar och en räckvidd på 129 838 under vecka 44 (Poddindex v. 44, https://www.poddindex.se).

– Det är verkligen kul att se hur det hårda arbete som redaktionen lagt ner nu ger det här resultatet, säger Patrik Syk, exekutiv producent på Aftonbladet Podcast.

Aftonbladet Daily är inte ensam kvällstidningspodd att visa höga lyssnarsiffror. Med på listan för Sveriges 100 största poddar finns sju poddar från Aftonbladet, bland annat intervjupodden ”Topp 1 i Sverige” med Mauri Hermundsson som med Youtube inräknat når över 165 000 i veckan. Det gör den till en av Sveriges största poddar.

I höstas lanserade Aftonbladet politikpodden ”En runda till” med profilerna My Rohwedder och Lena Mellin som experter och Soraya Hashim som programledare. På listan över framgångsrika poddar finns också  ”Sportbladets Premier League-podd” och “NHL-podcasten med Bjurman och Ekeliw” samt nyhetspoddarna “Aftonbladet Krim” och “Aftonbladet Utrikes”.

Aftonbladet Dailys redaktion består av reportrarna och producenterna Jenny Ågren, Amanda Hemberg Lind, Marcus Ulvsand och Olivia Svenson samt redaktör Björn Ottosson. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Holmström, podcastchef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 36. E-post: gustav.holmstrom@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet Daily nådde rekordpublik. Patrik Syk, exekutiv producent på Aftonbladet, ser det som en viktigt milstolpe i tidningens strategiska satsning på podcasts när Aftonbladet Daily förra veckan gick om ettan Sveriges Radios Ekot  i antal lyssningar. Foto: Julia Karlsson/Aftonbladet
Aftonbladet Daily nådde rekordpublik. Patrik Syk, exekutiv producent på Aftonbladet, ser det som en viktigt milstolpe i tidningens strategiska satsning på podcasts när Aftonbladet Daily förra veckan gick om ettan Sveriges Radios Ekot  i antal lyssningar. Foto: Julia Karlsson/Aftonbladet
Ladda ned bild
Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum