Schibsted

Aftonbladet har åter börjat investera

Dela
Årsbokslutet för Aftonbladet är nu klart. Mediehuset tog sig igenom ett tufft första corona-år och redovisar ett negativt rörelseresultat för 2020, -33.0 miljoner kronor. En stark återhämtning under andra halvåret gör dock att tidningen gått starkt in i 2021.
– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted
– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted

Aftonbladets resultat för 2020 beror bland annat på en omfattande omorganisation under året. En omorganisering som ledde till färre anställda, men också till engångskostnader för omstruktureringen på 34 miljoner kronor.

– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt. Vi ser att pandemin påskyndat digitaliseringen och vi ser en allt större betalningsvilja för journalistik, det har medfört att vi ser en fortsatt stark tillväxt i digitala prenumerationsintänkter för både Aftonbladet Plus och hälsotjänsten Wellobe. Aftonbladet har också befäst sin position som svenska folkets primära nyhetskälla, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.

Trots coronapandemins effekter på både såld upplaga och annonsintäkter gick Aftonbladet starkt in i 2021. Bland annat ökade prenumerationsintäkter, ett omfattande kostnadsprogram och en annonsmarknad som återhämtade sig till mer normala nivåer under andra halvåret 2020 har gjort att Aftonbladet snabbare än väntat kunnat byta fokus – och börjat investera igen.

– Jag är väldigt stolt och glad över hur medarbetarna på Aftonbladet tagit sig igenom den här svåra tiden. Vi ser nu en fin tillväxt i alla Aftonbladets digitala intäktsben och har kunnat skifta fokus. Nu kan vi åter investera i områden som är viktiga för att säkra framtida tillväxt och lönsamhet för tidningen, bland annat med flera strategiskt viktiga rekryteringar, säger Siv Juvik Tveitnes.

 

2020

2019

Var (%)

Var (MSEK)

Rörelseintäkter

1 472

1 586

-7.2%

-114.0

Rörelseresultat*

-33.0

8.3

-513%

-41.3

Årets resultat

22.1

14.0

+57.9%

+8.1

* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Aftonbladet beror på återföring av obeskattade reserver.

Viktiga faktorer som påverkat Aftonbladets resultat 2020

  • Pandemin har påskyndat digitaliseringen och lett till större betalningsvilja, det har lett till en snabbare återhämtning efter en svag inledning av året.
  • Annonsmarknaden påverkades kraftigt av covid-19 och visar första halvåret på en negativ tillväxt. Under andra halvåret sker en återhämtning till mer normal nivå.
  • Aftonbladet tog emot coronastöd om 17,2 miljoner kronor.
  • Den tryckta huvudtidningens upplaga minskade mer än beräknat på grund av covid-19, däremot stod sig magasinen oerhört starkt under hela 2020.
  • Aftonbladet initierade ett omfattande kostnadsprogram om 100 miljoner kronor under våren 2020.
  • Det negativa rörelseresultatet beror bland annat på engångskostnader i samband med omstruktureringen, uppgående till 34 miljoner kronor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted
– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye