Aftonbladet lanserar valbibel – gratis för Sveriges elever

Aftonbladet har låtit Sportbladet ta sig an årets viktigaste match. Resultat: över ett halvt kilo Valbibel. 252 fullmatade sidor med allt läsarna behöver veta inför riksdagsvalet. Landets alla skolor får gratis tillgång till Valbibeln som e-tidning.

I Aftonbladets Valbibel tar Sportbladet den politiska journalistiken till en ny nivå. Både lekfullt och nördigt tar Aftonbladets nyhets- och sportredaktion gemensamt sig an att ge väljarna allt de behöver veta inför valet, i en och samma produkt.

I fullmatade ”biblar” berättar Sportbladets journalister vanligtvis allt om matcherna, lagen och de stora ligornas största utmaningar. Nu tar de bibel-konceptet till en ny arena – politikens. Den nya bibeln väger 512 gram, har 1 097 bilder och 1 102 texter. Det är 892 649 tecken fördelade över 252 faktaspäckade sidor och den tar sig an riksdagsvalet som vore det ett OS med Aftonbladets reportrar och profiler som Andreas Cervenka, My Rohwedder och Lena Mellin. Valbibeln kompletterar Aftonbladets övriga valbevakning med sitt unika anslag.

– Vi var nyfikna på att se vad som hände om Sportbladets finurliga och lekfulla journalistik, nördiga tonalitet och briljanta pennor tog sig an en ny liga tillsammans med erfarna reportrar från nyhetsredaktionen. Det blev precis så bra som vi önskat, säger Erika Scott, redaktionell printchef.

Aftonbladets valbibel innehåller all fakta om de politiska partierna man behöver veta, rättvist presenterat parti för parti och varvat med expertanalyser och specialreportrar som djupdyker i viktiga ämnesområden som ekonomi, försvar, sjuk-, äldrevård och pensioner.

Allt presenterat på ett lättbegripligt och underhållande manér, Sportbladets signum.

Sportbladet har producerat sportbiblar sedan fotbolls-EM 2008. Förra året publicerades 17 biblar där OS och EM väckte störst intresse.

– I dagens mediebrus är det svårt att hitta djuplodande journalistik – om alla partier och alla valfrågor – på ett och samma ställe. Här fick vi en möjlighet att ändra på det. Vi kände samtidigt att det var vår demokratiska skyldighet att ta oss an valet som om det vore ett OS. Det finns många likheter mellan sport och politik: laguppställningar, statistik och taktik, säger Sportbladets Johan Larsson som är redaktör och ligger bakom idén.

Målgruppen är inte bara drygt 7,7 miljoner intresserade väljare i allmänhet. Fokus har också lagts på att göra bibeln relevant för Sveriges skolelever och förstagångsväljarna. Därför erbjuds landets elever att utan kostnad ta del av hela ”Valbibeln” som e-tidning.

– Vi hoppas att bibeln kan bli ett diskussionsunderlag i klassrummen och i skolkorridorerna, men också vid kaffemaskinen på jobbet och middagsbordet hemma. Det här är unikt folkbildande, säger Erika Scott.

Läsarna får bland annat möta förstagångsväljaren Greta Thunberg och ta del av vad partierna tycker i väljarnas viktigaste frågor. De får också allt från Lena Mellins plusbetyg på partiledarna, analyser av statsvetare till enkla och begripliga förklaringar av Sveriges politiska system.

Aftonbladets ”Valbibeln” finns i butik från och med imorgon, den 23 augusti till och med valdagen den 11 september. Pris i butik: 79 kronor. Valbibeln finns också som e-tidning i Aftonbladet Plus och innehållet publiceras på sajten för alla Plus-prenumeranter.

Johan Larsson, redaktör för Valbibeln. Telefon: 070-423 11 64. E-post: johan.larsson@aftonbladet.se.
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Schibsted investerar i Linear, en ny generations mäklarsystem1.9.2022 09:45:35 CEST | Pressmeddelande

Digitaliseringen har lett till en rad nya verksamhetsmetoder inom mäklarbranschen, som e-försäljning av bostäder och digital styling. Med nya lösningar har också systemet för säljprocessen förändras. Nu investerar Schibsted i finska Linear, vars tjänst möjliggör för mäklare att hantera hela försäljningsuppdrag i samma verktyg. Tjänsten, som lanserades i slutet av 2020, används redan av fem procent av mäklarna i Finland. Planer finns nu att lansera på fler marknader.