Aftonbladet Morgon görs om till nytt format

Nyhetsmorgonen på Aftonbladet görs om. Video och livesändningar kommer att få ett helt nytt uttryck och presentationen av onlinevideo förändras. Programmet Aftonbladet Morgon ersätts med ett helt nytt koncept, mer anpassat för mobilanvändarna.

Nyhetsmorgonen på Aftonbladet görs om. Video och livesändningar får ett helt nytt uttryck och presentationen av onlinevideo förändras. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

– Vi har formulerat frågan: Om vi skulle göra ett morgonerbjudande online i dag, hur skulle det se ut? Vi kom fram till att vi behöver ett helt nytt erbjudande, som är anpassat för ett online-beteende, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Också fortsättningsvis kommer Aftonbladet ha fokus på både nyhetsvideo och mixmaterial, men på ett nytt sätt – både när det gäller hur det görs och hur det presenteras för tittarna.

– Exakt vad vi kommer erbjuda våra läsare vill vi inte avslöja riktigt än. Det finns flera spännande exempel internationellt. För oss är det viktigt att vi har ett uttryck som tilltalar hela Aftonbladets målgrupp, då måste vi i högre utsträckning ta hänsyn till de ungas användarbeteende, säger Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.

Aftonbladet Morgon har förutom i Aftonbladets kanaler också sänts tillsammans med NENT Group, i broadcastform på TV3 och på Viafree. Men att samarbetet kring Aftonbladet Morgon tar slut i dess nuvarande form betyder inte att samarbetet mellan NENT Group och Aftonbladet upphör.

– Vi har, tillsammans med NENT Group, gjort ett fantastiskt program i tre år. Men medielandskapet har förändrats och ser i dag annorlunda ut. Aftonbladet är och ska vara Sveriges primära nyhetskälla med ett beteende primärt i mobilen. Vi har varit otroligt nöjda med samarbetet med NENT Group och kommer att hitta nya former för det, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

En projektgrupp utvecklar nu Aftonbladets nya koncept för lansering våren 2020. Redaktionen organiseras på ett nytt sätt för att kunna producera avancerad videojournalistik online och en ny morgonupplevelse. Ny kompetens inom videografik tillförs.

– Min enkla ambition är att vi ska leverera Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform, säger Andreas Landmark.

Ett antal projekttjänster knutna till broadcastproduktionen kommer att påverkas av förändringarna.

Aftonbladet Morgon sänds i TV3 och Viafree samt i Aftonbladets digitala kanaler till och med den 20 december.

Andreas Landmark, redaktionell videochef. Tel: 070-162 25 36‬. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet5.12.2019 09:02:24 CETPressmeddelande

I januari 2020 tillträder Karin Pettersson som ny kulturchef på Aftonbladet. ”Hon är en lysande publicist, skribent och debattör. Karin Pettersson brinner för vår tids största fråga, digitaliseringen och plattformarna och de omvälvande förändringar vi står inför. Hon är en intellektuell person med kvällstidningens glimt och känsla för läsaren. Jag ser fram mot en modig, samtida och framtida kulturjournalistik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

SvD och Visual Art tar Bragdguldet till svenska folket28.11.2019 09:04:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladets Bragdguld är Sveriges finaste idrottspris. Nästa vecka tillkännages vinnare för 95:e gången, men i år på ett helt nytt sätt. Med start idag börjar nedräkningen till tillkännagivandet på drygt 900 digitala skärmar runt om i Sverige. ”Bragdguldet är redan en angelägenhet för många, nu berättar vi om det för ännu fler”, säger Anna Careborg, SvD:s publisher och bragdnämndens ordförande.