Aftonbladet Morgon görs om till nytt format

Nyhetsmorgonen på Aftonbladet görs om. Video och livesändningar kommer att få ett helt nytt uttryck och presentationen av onlinevideo förändras. Programmet Aftonbladet Morgon ersätts med ett helt nytt koncept, mer anpassat för mobilanvändarna.

Nyhetsmorgonen på Aftonbladet görs om. Video och livesändningar får ett helt nytt uttryck och presentationen av onlinevideo förändras. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

– Vi har formulerat frågan: Om vi skulle göra ett morgonerbjudande online i dag, hur skulle det se ut? Vi kom fram till att vi behöver ett helt nytt erbjudande, som är anpassat för ett online-beteende, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Också fortsättningsvis kommer Aftonbladet ha fokus på både nyhetsvideo och mixmaterial, men på ett nytt sätt – både när det gäller hur det görs och hur det presenteras för tittarna.

– Exakt vad vi kommer erbjuda våra läsare vill vi inte avslöja riktigt än. Det finns flera spännande exempel internationellt. För oss är det viktigt att vi har ett uttryck som tilltalar hela Aftonbladets målgrupp, då måste vi i högre utsträckning ta hänsyn till de ungas användarbeteende, säger Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.

Aftonbladet Morgon har förutom i Aftonbladets kanaler också sänts tillsammans med NENT Group, i broadcastform på TV3 och på Viafree. Men att samarbetet kring Aftonbladet Morgon tar slut i dess nuvarande form betyder inte att samarbetet mellan NENT Group och Aftonbladet upphör.

– Vi har, tillsammans med NENT Group, gjort ett fantastiskt program i tre år. Men medielandskapet har förändrats och ser i dag annorlunda ut. Aftonbladet är och ska vara Sveriges primära nyhetskälla med ett beteende primärt i mobilen. Vi har varit otroligt nöjda med samarbetet med NENT Group och kommer att hitta nya former för det, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

En projektgrupp utvecklar nu Aftonbladets nya koncept för lansering våren 2020. Redaktionen organiseras på ett nytt sätt för att kunna producera avancerad videojournalistik online och en ny morgonupplevelse. Ny kompetens inom videografik tillförs.

– Min enkla ambition är att vi ska leverera Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform, säger Andreas Landmark.

Ett antal projekttjänster knutna till broadcastproduktionen kommer att påverkas av förändringarna.

Aftonbladet Morgon sänds i TV3 och Viafree samt i Aftonbladets digitala kanaler till och med den 20 december.

Andreas Landmark, redaktionell videochef. Tel: 070-162 25 36‬. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.