Aftonbladet och Baaam i gemensamt gräv om vestibulitvården

Aftonbladet och Baaam gör gemensam sak och gräver i vården för kvinnosjukdomar i Sverige. Det är en redaktionell satsning för att belysa svårigheterna att få rätt vård för diagnoser som vestibulit och vaginism och för att lyfta upp frågan på agendan.

Aftonbladet och Baaam gör gemensam sak och inleder en granskning av vården för unga kvinnor som drabbas av diagnoser som vestibulit och vaginism. Aftonbladets erfarenheter av grävande journalistik och Baaams unika förståelse för den unga kvinnliga målgruppen är en ”perfect match”.

– Det här samarbetet är vi stolta över. Baaam har en unik bevakning av och förståelse för den unga kvinnliga målgruppen. För oss, och förhoppningsvis även  för publiken, är detta en ”perfect match”, säger Martin Schori, chef för Aftonbladets Gräv- och nyhetsredaktion och stf ansvarig utgivare.

– Med Aftonbladets erfarenhet och grävkunskaper och våra spetskunskaper i hur man når ut till unga kvinnor kan vi tillsammans göra smartare journalistik som träffar målgruppen bättre än vi hade kunnat göra var för sig, säger Nathalie Mark, redaktionschef på Baaam.

Kunskapen och resurserna i vården är begränsade

Sjukdomar som vestibulit och vaginism har ökat kraftigt bland unga kvinnor de senaste åren. Enligt Aftonbladets och Baaams unika undersökning har 23 procent av unga kvinnor problem med smärtor i underlivet. Trots det är området underrapporterat i media och vården du kan få varierar stort beroende på var i landet du bor. Enligt kartläggningen saknar 6 av 21 regioner helt vulvamottagning.

– Vår granskning visar att kunskapen och resurserna inom vården är väldigt begränsad, som så ofta när det handlar om sjukdomar som främst drabbar kvinnor. Unga kvinnor kan få gå i år med svåra problem och kraftig smärta utan att få den vård de har rätt till, säger Nathalie Mark.

Om den redaktionella satsningen

Granskningen är ett redaktionellt samarbete mellan Aftonbladet och Baaams medarbetare och profiler. I den görs flera nedslag, från en artikelserie till chatt med experter.

Aftonbladet har sedan år 1830 bevakat viktiga samhällsfrågor och satt agendan för svensk journalistik. Baaam grundades 2017 och har som en del av Aller Media sedan dess utmanat traditionella tjejtidningar i att både bevaka riksdagsval och gång på gång lyfta upp frågor som rör unga kvinnor.

Arbetsgrupp:
Josefine Karlsson, reporter Aftonbladet
Nathalie Mark, redaktionschef Baaam
Anna Tärnhuvud, fotograf
Martin Schori, chef Nyheter och Gräv Aftonbladet

Martin Schori, chef, nyheter och gräv, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Nathalie Mark, redaktionschef, Baaam. Telefon: 072-994 89 33. E-post: nathalie.mark@aller.com.

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.