Aftonbladet och Expressen kommer ut tidigare i butik
För att förlänga exponeringstiden av kvällstidningarna i butikerna kommer Aftonbladet och Expressen under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.

Både Expressens och Aftonbladets läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.
För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt, med först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät. Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar.
Förändringen innebär både en kostnadsbesparing och en förbättring för miljön.
En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.
– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.
Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.
Redan i dag distribueras Aftonbladet och Expressen i ett gemensamt transportnät. Beslutet att samdistribuera med morgontidningarna är gemensamt och har fattats av respektive tidningsledning.
– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.
Beslutet inkluderar också Expressens editioner GT och Kvällsposten.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. E-post: klas.granstrom@expressen.se
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD anställer nyhetsbrevsreporter9.3.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet växlar upp satsningen på nyhetsbrev och anställer nu Jonas Ekblom som tidningens första nyhetsbrevsreporter. Han ansluter till gruppen som arbetar med SvD:s Morgonrapporten och får som en del i sitt uppdrag att fortsätta utveckla nya nyhetsbrev.
Aftonbladet återlanserar magasin om hälsa – Wellness blir egen sajt8.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Tio år efter premiären återlanserar nu Aftonbladet hälsomagasinet Wellness – men den här gången som en egen sajt. På Wellness.se ska läsarna hitta de senaste hälsotrenderna, rönen och experterna, men sajten betyder också att det skapas en helt ny plattform för Aftonbladets annonsörer.
Nu blir det Omnis nyheter på Arlanda Express2.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetstjänsten Omni tar över nyhetsförmedlingen på alla skärmar på Arlanda Express. Innan pandemin reste 3,6 miljoner resenärer årligen med tågen till och från Arlanda. ”Omnis nyheter är som gjorda för skärmar i offentliga miljöer”, säger Alexander Frid Kahn, affärsutvecklingschef på Omni.
Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå 23.2.2021 11:22:28 CET | Pressmeddelande
Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.
Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.
Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna19.2.2021 08:44:30 CET | Pressmeddelande
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik17.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum