Schibsted

Aftonbladet och Expressen kommer ut tidigare i butik

Dela

För att förlänga exponeringstiden av kvällstidningarna i butikerna kommer Aftonbladet och Expressen under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.

Aftonbladet och Expressen kommer under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.
Aftonbladet och Expressen kommer under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.

Både Expressens och Aftonbladets läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.

För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt, med först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät. Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar. 

Förändringen innebär både en kostnadsbesparing och en förbättring för miljön. 

En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.

– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger  läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.

Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.

Redan i dag distribueras Aftonbladet och Expressen i ett gemensamt transportnät. Beslutet att samdistribuera med morgontidningarna är gemensamt och har fattats av respektive tidningsledning.

– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.

Beslutet inkluderar också Expressens editioner GT och Kvällsposten.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. E-post: klas.granstrom@expressen.se
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet och Expressen kommer under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.
Aftonbladet och Expressen kommer under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum