Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Karin Nelsson, senior rådgivare och partner på Inizio och Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet ser nya möjligheter att utveckla opinionspanelen och skapa både nya insikter och intäkter.

Aftonbladet och Inizio har sedan våren 2014 bedrivit ett samarbete där Inizio har genomfört olika former av marknads- och opinionsundersökningar. En del av samarbetet har omfattat att göra opinionsundersökningar som i riksdagsvalet visade sig vara mycket träffsäkra.

I dag omfattar panelen omkring 70 000 panelister och panelen har ritat om kartan för svenska opinionsundersökningar.

Parterna väljer nu att fördjupa och förnya samarbetet. Bland annat innebär detta att Inizio övertar ägarskapet av och ansvaret för den framgångsrika panelen.Samarbetet breddas även till att erbjuda Aftonbladets kunder undersökningar som ger ytterligare mervärde.

– Vi är väldigt glada för att fördjupa samarbetet med Sveriges främsta mediehus. Det samarbete som vi haft så här långt har givit eko långt utanför Sveriges gränser och vi har massor med idéer som vi nu sjösätter, säger Karin Nelsson, partner i Inizio.

– För Aftonbladet har Iniziosamarbetet inneburit att vi kunnat presentera en lång rad intressanta insikter både om svensk politik och i andra frågor. Nu säkerställer vi att vi också framöver kommer att få tillgång till kunskap om vad svenska folket faktiskt tycker. Det är viktigt för oss både redaktionellt och kommersiellt, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.

Inizio har från start haft en advisory board med några av världens mest meriterade opinions- och metodexperter som kontinuerligt granskat arbetet med panelen.

– Det är en del av förklaringen till framgången. Nu vill vi ta det här vidare, säger Karin Nelsson.

Karin Nelsson,senior rådgivare och partner, Inizio. Tel: 070-221 39 94. E-post: karin@inizio.se.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se.

Om Inizio Inizio är ett digitalt analysföretag med kontor i Göteborg och Stockholm med internationell räckvidd. (www.inizio.se)

Karin Nelsson, senior rådgivare och partner på Inizio.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet.

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.