Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Karin Nelsson, senior rådgivare och partner på Inizio och Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet ser nya möjligheter att utveckla opinionspanelen och skapa både nya insikter och intäkter.

Aftonbladet och Inizio har sedan våren 2014 bedrivit ett samarbete där Inizio har genomfört olika former av marknads- och opinionsundersökningar. En del av samarbetet har omfattat att göra opinionsundersökningar som i riksdagsvalet visade sig vara mycket träffsäkra.

I dag omfattar panelen omkring 70 000 panelister och panelen har ritat om kartan för svenska opinionsundersökningar.

Parterna väljer nu att fördjupa och förnya samarbetet. Bland annat innebär detta att Inizio övertar ägarskapet av och ansvaret för den framgångsrika panelen.Samarbetet breddas även till att erbjuda Aftonbladets kunder undersökningar som ger ytterligare mervärde.

– Vi är väldigt glada för att fördjupa samarbetet med Sveriges främsta mediehus. Det samarbete som vi haft så här långt har givit eko långt utanför Sveriges gränser och vi har massor med idéer som vi nu sjösätter, säger Karin Nelsson, partner i Inizio.

– För Aftonbladet har Iniziosamarbetet inneburit att vi kunnat presentera en lång rad intressanta insikter både om svensk politik och i andra frågor. Nu säkerställer vi att vi också framöver kommer att få tillgång till kunskap om vad svenska folket faktiskt tycker. Det är viktigt för oss både redaktionellt och kommersiellt, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.

Inizio har från start haft en advisory board med några av världens mest meriterade opinions- och metodexperter som kontinuerligt granskat arbetet med panelen.

– Det är en del av förklaringen till framgången. Nu vill vi ta det här vidare, säger Karin Nelsson.

Karin Nelsson,senior rådgivare och partner, Inizio. Tel: 070-221 39 94. E-post: karin@inizio.se.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se.

Om Inizio Inizio är ett digitalt analysföretag med kontor i Göteborg och Stockholm med internationell räckvidd. (www.inizio.se)

Karin Nelsson, senior rådgivare och partner på Inizio.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet.

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus24.6.2019 16:30:00 CESTPressmeddelande

Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.