Aftonbladet rekryterar Nathalie Mark, stärker marknad och sätter fokus på unga
Nathalie Mark kommer som framtidsredaktör in i en roll som ligger mellan redaktion och marknad, hon kommer närmast från rollen som redaktionschef på Baaam och Frida. Uppdraget är att skapa synergier och hitta möjligheter att bygga varumärke och jobba journalistiskt för att nå yngre målgrupper.
Stort fokus läggs på att paketera Aftonbladets journalistik till olika målgrupper, men också titta på vilka ämnen som ska bevakas, vilka profiler som ska knytas till Aftonbladet och vilka kanaler Aftonbladet ska finnas i.
– Aftonbladet har redan idag en stark relation till unga, men mer kan och behöver göras. Nu är verkligen rätt tid att satsa för att bygga Aftonbladet som primär nyhetskälla för en ny generation, säger Nathalie Mark som de senaste åren jobbat dedikerat med just journalistik för unga.
Hon kommer närmast från Allers, men har innan dess också varit redaktör på Aftonbladet.
– Det ska bli så kul att få komma tillbaka till Aftonbladet och roligt att verkligen få dyka ner i den här utmaningen och få jobba med den här målgruppen som är så viktig, säger hon.
Samtidigt som Nathalie Mark ansluter till Aftonbladet skapas också en tvärfunktionell expertgrupp för att fördjupa relationen med den yngre publiken som leds av sociala medier- och SEO-chefen Josefin Lundh och bland andra består av de biträdande redaktionscheferna Hanna Olsson Berg och Martin Schori, marknadschef Therese Stalén, Nathalie Mark samt representanter från produktutveckling, video och Sportbladet.
– När nyheter som berör unga inträffar blir Aftonbladets position tydlig. Det såg vi inte minst dygnen efter mordet på Nils ”Einár” Grönberg då trafiken från unga peakade. Det måste vi bygga vidare på så att det fortsätter vara naturligt för unga att gå till Aftonbladet, säger Josefin Lundh.
Parallellt med den dedikerade satsningen på unga stärker Aftonbladet också marknadsavdelningen med tre nya kompetenser: en digital marknadsföringsspecialist, en digital designer och en content creator. Syftet är att övergripande stärka Aftonbladets varumärke, profiler samt ta ut och bygga kommersiella satsningar.
– Även om vi i våra egna kanaler samlar över fyra miljoner unika besökare varje dag*, måste vi fortsätta ta ut vår starka journalistik och varumärken anpassat till de kanaler där våra användare och potentiella nya användare finns. Med den här förstärkningen av marknadsavdelningen har vi alla förutsättningar att lyckas, säger Therese Stalén, marknadschef.
* SIFO Orvesto Internet 2021:1 Juni/Juli/Aug/Sep
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post:therese.stalen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum