Schibsted

Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan

Dela

Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.

Från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher i OBOS Damallsvenskan. Matcherna kommer finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play. Foto: Avdo Bilkanovic/Bildbyrån
Från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher i OBOS Damallsvenskan. Matcherna kommer finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play. Foto: Avdo Bilkanovic/Bildbyrån

Den 3 april är det premiär i OBOS Damallsvenskan och från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher. Förvärvet innebär att Sportbladet tar ett avgörande steg för att stärka positionen inom liverättigheter. Bland de rättighetssatsningar som Sportbladet gjort de senaste månaderna märks Elitserien i Bandy, spanska Copa del Rey, klubblags-VM i herrfotboll samt friidrottsgalan där Armand Duplantis slog världsrekord. 

– Att Sportbladet får möjlighet att sända damernas högsta serie i fotboll, en liga med både världsspelare, svenska landslagsspelare och en lång rad unga talanger, känns fantastiskt. Det är en satsning på idrott i högsta klass och ett tydligt styrkebesked till Sportbladets och Aftonbladets läsare, säger Patric Hamsch, chef på Sportbladet.

– Vilka möjligheter det skapar att Nordens största mediehus blir partner till OBOS Damallsvenskan. Som en av landets starkaste ligor får vi en helt ny plattform att möta det ökande intresset och bli tillgänglig för än fler, säger Annika Grälls, ordförande i Elitfotboll Dam.

På Sportbladet kommer matcherna i OBOS Damallsvenskan att finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play – live såväl som i efterhand. Engagemanget kring ligan har ökat markant de senaste åren och det är också den liga som ökar allra mest i den yngre målgruppen.

– Damallsvenskan och Sportbladet är en perfekt matchning. Förutom att vi får sända fantastiska matcher är det också ett steg för att markera vår närvaro runt om i landet, samtidigt som vi hittar nya intäkter och utvecklar affären med en produkt som ligger så nära vår ordinarie journalistiska bevakning, säger Katarina Koritz.

– OBOS Damallsvenskan får genom det här samarbetet en fantastisk kanal för att nå ut i hela landet. Vi hoppas att spridningen får fler att upptäcka den höga kvalitet vi har i ligan och att detta lockar fler till arenorna för att se damfotboll live, säger Tomas Hoszek, generaldirektör för Elitfotboll Dam.

Avtalet ger Aftonbladet den exklusiva licensen för audio-visuell täckning av OBOS Damallsvenskans samtliga matcher under tre år, live såväl som i efterhand, från 2020 till och med 2022. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Koritz, affärschef, Sportbladet. Tel: 070-333 12 22. E-post:katarina.koritz@aftonbladet.se
Patric Hamsch, sportchef, Sportbladet. Tel: 070-945 38 70.  E-post: patric.hamsch@aftonbladet.se
Tomas Hoszek, generalsekreterare Elitfotboll Dam. Tel: 070-513 44 88. E-post:
tomas.hoszek@efd.se 
Annika Grälls, ordförande Elitfotboll Dam. Tel: 070-246 64 29. E-post:
annika@efd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher i OBOS Damallsvenskan. Matcherna kommer finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play. Foto: Avdo Bilkanovic/Bildbyrån
Från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher i OBOS Damallsvenskan. Matcherna kommer finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play. Foto: Avdo Bilkanovic/Bildbyrån
Ladda ned bild
OBOS Damallsvenskan att finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play.
OBOS Damallsvenskan att finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play.
Ladda ned bild
En av landets starkaste ligor får i Sportbladet Play en helt ny plattform för att möta det ökande intresset från publiken.
En av landets starkaste ligor får i Sportbladet Play en helt ny plattform för att möta det ökande intresset från publiken.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com
Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. Sedan starten i maj 2000 har det rosa Sportbladet byggt en stark position och redaktionen samlar i dag många av Sveriges mest framstående sportjournalister.
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA).
Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum