Aftonbladet satsar på mat och klimat
Aftonbladet och andra medier rapporterar mycket om klimatkrisen och hur den påverkar oss och framtida generationer. Med lanseringen av Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet ta ett annat grepp på klimatfrågan och fokusera på vad vi äter.
Matvanorna i Sverige har förändrats kraftigt, vi äter till exempel 50 procent mer kött än för några decennier sedan. Vi har slutat äta efter säsong och kräver färska jordgubbar året runt. Genom kampanjen Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet inspirera till bättre och godare val i vardagen.
– Med Matsmarta Onsdag vill vi lyfta goda exempel, ge inspirerande tips, härliga gröna recept och berätta om hur man kan tänka annorlunda om vad som läggs på tallriken. Man måste inte avstå kött men hitta en bättre balans. Bara att välja ekologiskt gör stor skillnad, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.
Med Matsmarta Onsdag används det genomslag och den kraft som finns i Aftonbladet för att göra livet lite lättare och Sverige lite bättre. En del av initiativet handlar om att hjälpa läsarna att själva minska på matsvinnet – i dag slänger vi nära två kilo mat per person varje vecka. En annan del handlar om att visa vilka livsmedel som faktiskt är klimatsmarta och vilka som har stor negativ klimatpåverkan. Hur bra är egentligen ekologisk avokado från Mexiko eller mandelmjölk från Kalifornien?
– Aftonbladets läsare och tittare kommer bland annat att få möjlighet att ställa frågor till experter på just klimatsmart mat. Varje onsdag kommer man att få nya recept, tips och råd om hur man på ett enkelt sätt kan ändra sina matvanor för att bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.
Matsmarta Onsdag lanseras i Aftonbladets samtliga kanaler och med en specialkampanj i sociala medier.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mysia Englund, projektledare. Tel: 070-354 58 13 E-post: mysia.englund@aftonbladet.se
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum