Schibsted

Aftonbladet satsar på mat och klimat

Dela

Med start i dag lanserar Aftonbladet kampanjen Matsmarta Onsdag. Genom inspiration, kunskap, tips och recept vill Aftonbladet få Sverige att äta lite klimatsmartare. ”Vi vill inspirera till bättre och godare val i vardagen. Man måste inte avstå kött men hitta en bättre balans”, säger publisher Lena K Samuelsson.

Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.
Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.

Aftonbladet och andra medier rapporterar mycket om klimatkrisen och hur den påverkar oss och framtida generationer. Med lanseringen av Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet ta ett annat grepp på klimatfrågan och fokusera på vad vi äter.

Matvanorna i Sverige har förändrats kraftigt, vi äter till exempel 50 procent mer kött än för några decennier sedan. Vi har slutat äta efter säsong och kräver färska jordgubbar året runt. Genom kampanjen Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet  inspirera till bättre och godare val i vardagen.

– Med Matsmarta Onsdag vill vi lyfta goda exempel, ge inspirerande tips, härliga gröna recept och berätta om hur man kan tänka annorlunda om vad som läggs på tallriken. Man måste inte avstå kött men hitta en bättre balans. Bara att välja ekologiskt gör stor skillnad, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

Med Matsmarta Onsdag används det genomslag och den kraft som finns i Aftonbladet för att göra livet lite lättare och Sverige lite bättre. En del av initiativet handlar om att hjälpa läsarna att själva minska på matsvinnet – i dag slänger vi nära två kilo mat per person varje vecka. En annan del handlar om att visa vilka livsmedel som faktiskt är klimatsmarta och vilka som har stor negativ klimatpåverkan. Hur bra är egentligen ekologisk avokado från Mexiko eller mandelmjölk från Kalifornien?

– Aftonbladets läsare och tittare kommer bland annat att få möjlighet att ställa frågor till experter på just klimatsmart mat. Varje onsdag kommer man att få nya recept, tips och råd om hur man på ett enkelt sätt kan ändra sina matvanor för att bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.

Matsmarta Onsdag lanseras i Aftonbladets samtliga kanaler och med en specialkampanj i sociala medier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mysia Englund, projektledare. Tel: 070-354 58 13 E-post: mysia.englund@aftonbladet.se
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
 
Matsmarta Onsdag
Fler videor

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.
Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.
Ladda ned bild
– Det här är ett sätt där vi kan bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.
– Det här är ett sätt där vi kan bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll15.8.2019 12:56:39 CESTPressmeddelande

Sedan streamingtjänsterna lanserades har många bytt zappandet mellan kanaler till att bläddra bland streamingplattformar för att hitta något att se på. Men hur lång tid tillbringar svenskarna egentligen på att menyvandra på jakt efter tv-serier? Undersökningen ”Svenska TV-panelen” från tv.nu visar att närmare varannan svensk lägger en hel dag per år på att välja film eller tv-serier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum