Aftonbladet satsar på mat och klimat

Med start i dag lanserar Aftonbladet kampanjen Matsmarta Onsdag. Genom inspiration, kunskap, tips och recept vill Aftonbladet få Sverige att äta lite klimatsmartare. ”Vi vill inspirera till bättre och godare val i vardagen. Man måste inte avstå kött men hitta en bättre balans”, säger publisher Lena K Samuelsson.

Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.

Aftonbladet och andra medier rapporterar mycket om klimatkrisen och hur den påverkar oss och framtida generationer. Med lanseringen av Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet ta ett annat grepp på klimatfrågan och fokusera på vad vi äter.

Matvanorna i Sverige har förändrats kraftigt, vi äter till exempel 50 procent mer kött än för några decennier sedan. Vi har slutat äta efter säsong och kräver färska jordgubbar året runt. Genom kampanjen Matsmarta Onsdag vill Aftonbladet  inspirera till bättre och godare val i vardagen.

– Med Matsmarta Onsdag vill vi lyfta goda exempel, ge inspirerande tips, härliga gröna recept och berätta om hur man kan tänka annorlunda om vad som läggs på tallriken. Man måste inte avstå kött men hitta en bättre balans. Bara att välja ekologiskt gör stor skillnad, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

Med Matsmarta Onsdag används det genomslag och den kraft som finns i Aftonbladet för att göra livet lite lättare och Sverige lite bättre. En del av initiativet handlar om att hjälpa läsarna att själva minska på matsvinnet – i dag slänger vi nära två kilo mat per person varje vecka. En annan del handlar om att visa vilka livsmedel som faktiskt är klimatsmarta och vilka som har stor negativ klimatpåverkan. Hur bra är egentligen ekologisk avokado från Mexiko eller mandelmjölk från Kalifornien?

– Aftonbladets läsare och tittare kommer bland annat att få möjlighet att ställa frågor till experter på just klimatsmart mat. Varje onsdag kommer man att få nya recept, tips och råd om hur man på ett enkelt sätt kan ändra sina matvanor för att bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.

Matsmarta Onsdag lanseras i Aftonbladets samtliga kanaler och med en specialkampanj i sociala medier.

Mysia Englund, projektledare. Tel: 070-354 58 13 E-post: mysia.englund@aftonbladet.se
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Matsmarta Onsdag
Fler videor

Matsmart Onsdag lanseras i dag av Aftonbladet.
– Det här är ett sätt där vi kan bidra till en mer hållbar värld, säger Mysia Englund, projektledare för Matsmarta Onsdag.

Linda Skugge till Aftonbladet – skriver en krönika om dagen25.9.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Författaren och skribenten Linda Skugge rekryteras till Aftonbladet. Varje vardag kommer Skugge att skriva för Aftonbladet under vinjetten “Samtidigt med Linda Skugge”. Dessutom blir hon ny skribent på Aftonbladet kultur. ”Jag är väldigt glad att Linda Skugge börjar skriva för Aftonbladet. Hon har en osviklig känsla för vad det snackas om och är dessutom väldigt rolig. Hennes humor och blick kommer att lyfta Aftonbladets mix ytterligare”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Ny smart distributionstjänst i Stockholm – nu kan paket skickas direkt från dörr till dörr24.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I veckan lanseras en ny unik tjänst i Stockholm där distributionsföretaget Premo erbjuder leverans av paket direkt mellan privatpersoner i Storstockholm, från dörr till dörr. Tjänsten kommer inom kort att utvidgas till att även erbjuda upphämtning av returer till webbutiker och e-handelsbolag. ”Premo är ensamma om tjänsten som också är miljösmart”, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.