Aftonbladet stärker bevakningen av kungligt och kändisar med nya Gala Magazine
Aftonbladet har redan i dag en stark bevakning av kungligt och kändisar, bland annat med tv-programmet Kungligt med Jenny Alexandersson och veckotidningen Klick!. Med Gala Magazine får läsarna en ännu bredare och djupare inblick i den världen. Gala Magazine görs i samarbete med sajten galamagazine.se som drivs av Petra Lindell och Anna Frödell sedan 2016.
– Vi startade galamagazine.se samband med Nobelfesten 2016 och bevakar sedan dess röda mattan i Sverige och utomlands. Vi hittar de spännande nyheterna, men spekulerar aldrig, det har gjort att både läsare och kändisar litar på oss. Det tar vi med när vi nu också kommer ut som magasin, säger Petra Lindell, redaktör.
Skillnaden mellan Klick! och Gala Magazine är att Klick! är en nyhetsburen och snabbfotad veckotidning, medan Gala ger läsarna exklusiva bakom kulisserna-reportage, stänger baren på de största premiärfesterna och har utrymme för längre djuplodande intervjuer.
– Om Klick! är lösgodispåsen som tillfredsställer ditt sötsug direkt är Gala Magazine den där asken med lyxiga praliner som du vill njuta länge av, säger Erika Scott.
Gala Magazine kommer också fokusera mer på kungahuset.
– I takt med med att slotten fylls med ljuvliga små prinsar och prinsessor, har vi märkt att våra läsare är mer nyfikna på de kungligas liv.
Gala Magazine ligger i butik varannan lördag med start den 23 februari men redan från nästa torsdag kommer det att finnas Gala-sidor i Aftonbladets huvudtidning..
– Våra läsare säger att Aftonbladet sätter guldkant på deras tillvaro. Därför vill vi förgylla deras liv ännu mer och det här är ett perfekt samarbete för oss, säger Nicke Franchell, printredaktör.
Petra Lindell kommer närmast från Expressen där hon har varit redaktör för flera olika specialmagasin, bland annat Kungaåret. Hon har en bakgrund som redaktionschef på Connoisseur och Svensk Damtidning, samt redaktör på ELLE, Gods & Gårdar, Hänt Extra, Café, Vecko-Revyn och TV3.
Anna Frödell är formgivare och har tidigare arbetat för Svensk Damtidning och har också en bakgrund på Tidningen S, Amelia specialtidningar och Allt om resor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, magasinschef. Tel: 0722-41 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se
Petra Lindell, redaktör Gala magazine. Tel: 070-614 01 00. E-post: petra.lindell@aftonbladet.se
Nicke Franchell, printredaktör. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum