Aftonbladet storsatsar på ljud – lanserar Sveriges första dagliga nyhetspodd
Aftonbladets nya avdelning Aftonbladet Labs gör en rejäl satsning på voice och audio och släpper nu nyhetspodden Aftonbladet Daily. Den kommer att finnas tillgänglig direkt i de nya smarta högtalare som inom kort släpps på svenska.
– Vi på Acast har längtat efter en riktig Daily-nyhetspodd i Sverige och det är på tiden att vi tillgodoser det behovet. Vi är så stolta att kunna vara med och distribuera Aftonbladets starka format rakt in i framtidens röstdrivna hem, säger Josephine Forssjö, innehållschef Acast Norden.
I Aftonbladet Daily får lyssnaren flera uppdateringar under dagen om det senaste som hänt i Sverige och världen.
– Nyhetspodcast har varit hopplöst underutvecklat i Sverige, och det kommer vi att ändra på. Vårt mål är att Aftonbladet Daily ska bli en naturlig del av nyhetsdagen och fungera som en trampolin in i nyhetsdygnet, säger Patrik Syk, ansvarig för podcast och ljud på Aftonbladet.
Genom samarbetet med Acast kommer Aftonbladet Daily vara nyhetskälla i Google Home och Amazon Alexa när de båda smarta högtalarna lanseras på den svenska marknaden. Podcasten finns redan nu i Aftonbladets egna kanaler och på podcastplattformar,
– Ljud är ett av de mest spännande utvecklingsområdena framåt och vi gör nu en storsatsning med flera initiativ under hösten, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs.
Aftonbladet släppte i dagarna även en tjänst till Google Assistant där användaren kan prata med Aftonbladet för att få senaste nytt uppläst och även hitta hela redaktionens poddkatalog. Utvecklingen på den internationella marknaden visar att ljud i allmänhet och smarta högtalare i synnerhet är något som kommer att växa kraftigt inom de närmaste åren.
– För Aftonbladet har det alltid varit viktigt att skaffa sig en stark position i ett tidigt skede. Det ska vi även göra när det gäller de nya röstdrivna tjänsterna, säger Lotta Folcker.
Även Acasts medgrundare Johan Billgren ser en stark utveckling av ljud framför sig.
– Med smart speaker-revolutionen kommer audio bli en naturlig del av vardagen. Med det följer fler lyssnare och högre krav på kvalitativt innehåll. Nyhetsflödet blir otroligt viktigt eftersom det är en del av ett existerande beteende. Det kommer att bli det första man ber om när man vaknar, säger Johan Billgren.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Josephine Forssjö, innehållschef Acast Norden. Tel: 070-855 58 72. E-post: josephine@acast.se.
Patrik Syk, Head of podcast and voice, Aftonbladet. Tel: 070-161 99 70. E-post: patrik.syk@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.
Bilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum