Aftonbladet tar nästa steg för nyheter online – lanserar helt ny nyhetstjänst

Nu lanseras en helt ny del av Aftonbladet. Med digitala tjänsten Supernytt erbjuder Aftonbladet en ny nyhetsupplevelse för breaking news. ”Det här är en av de verkligt stora förändringarna av Aftonbladet de senaste tio åren. Med Supernytt hamnar läsarna mitt i nyhetspulsen, de får en omedelbar överblick och möjligheten att prata direkt med redaktionen”, säger Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet.

Med Supernytt tar Aftonbladet nästa steg för nyheter online. I dag lanseras den nya tjänsten.

När Aftonbladet startade en särskild breaking news-desk 2015 innebar det en förändring av  den digitala journalistiken. Redaktioner från många olika länder besökte Aftonbladet för att se hur breaking news-desken arbetade och integrerade video i nyhetsarbetet.

– Alla tog efter då, och nu är det dags att ännu en gång utveckla den uppdaterande journalistiken. Med Supernytt ska vi säkra Aftonbladets nyhetsposition som nummer ett. När vi testade tjänsten i somras fick vi ett fantastiskt gensvar från våra läsare, säger Michael Poromaa.

Den nya tjänsten har utvecklats tillsammans med Aftonbladets norska koncernkollegor på VG, där den också gjort succé. Med Supernytt blir Aftonbladet både snabbare och spetsigare i rapporteringen om Sverige och världen, samtidigt som startsidan får en bredare mix. Förutom den konstanta nyhetspulsen får läsarna också en snabb överblick kring nyhetsläget just nu och kan hålla sig uppdaterade om vad som hänt under natten.

– Aftonbladet är hela Sveriges nyhetspuls, 3,6 miljoner svenskar vänder sig varje dag till oss digitalt för att veta vad som hänt. Det har vi tagit fasta på när vi utvecklat Supernytt, som blir en unik breaking news-tjänst och som kommer att stärka helhetsupplevelsen av Aftonbladet, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Efter sommarens testveckor har Aftonbladet tillsammans med VG utvecklat Supernytt för att göra den mer läsarvänlig – och där möjligheten att omedelbart kommunicera med Aftonbladets breaking-reportrar är en viktig del. På Aftonbladets startsida ersätter Supernytt den tidigare “Senaste nytt”-rutan.

– Supernytt är ett verktyg där jag och mina kollegor, förutom att leverera blixtsnabba nyheter, även kan ha direktkontakt med läsarna och svara på frågor kring nyhetsarbetet. Jag tycker att det ska bli jättekul att dra igång detta då det kommer att göra oss ännu snabbare. Dessutom kan vi snabbt få återkoppling på vår rapportering, vilket jag tror uppskattas av våra läsare, säger Ebba Thornéus, reporter på breaking-desken.

Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Ebba Thornéus är en av reportrarna som med Supernytt får direktkontakt med läsarna.
Supernytt, som det ser ut på desktop.
Supernytt i mobilen. En flik för senaste nytt, en för att prata direkt med redaktionen.

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.