Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag
Aftonbladet utökar klimatbevakningen och startar nu en liverapporteringssida med fokus på klimatförändringarna. Klimat-liven får därmed en daglig plats hos Sveriges största nyhetskälla. Där kommer läsarna under hela 2021 att få senaste nytt kring planetens viktigaste fråga.
Precis som med den hyllade ”corona-liven” – som senaste året dagligen lockat upp till 1,5 miljoner läsare som fått svar på alla frågor om pandemin – är tanken att klimatliven ska växa ut till en kunskapsbank där man kan ta del av den senaste forskningen, studier och nyhetsuppdateringar om klimatförändringarna.
Liverapporteringen är en del i en större klimatsatsning på Aftonbladet med reportage, nya tv-format och avslöjanden.
I gruppen som ska jobba med satsningen ingår journalisterna Cecilia Vaccari, Fredrik Rundkvist, Agneta Elmegård, Robert Laul, Staffan Lindberg och Jonathan Jeppsson.
– Det händer nu så mycket inom klimatområdet att nyhetsläget motiverar en ökad bevakning. Utöver alla större klimatreportage vi gör, så blir en ständigt pågående klimat-live löftet till läsaren att varje dag under året kunna hitta något om klimatförändringarna på sajten, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Nyhetschef Jonathan Jeppsson ser redan ett stort engagemang för klimatet bland Aftonbladets läsare.
– Det fanns tidigare en spridd föreställning om att frågan var svår att få folk att intressera sig för. Men om det någon gång var så, är den tiden förbi. Det är journalistikens plikt att skildra frågan på ett sätt så att folk vill läsa, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhetschef, Aftonbladet. Tel: 070-266 23 97 E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum