Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag

Liverapport varje dag – om klimatet. Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga. ”Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt”, säger redaktionschef Karin Schmidt.

Liverapporteringen är en del i en större klimatsatsning på Aftonbladet med reportage, nya tv-format och avslöjanden.

Aftonbladet utökar klimatbevakningen och startar nu en liverapporteringssida med fokus på klimatförändringarna. Klimat-liven får därmed en daglig plats hos Sveriges största nyhetskälla. Där kommer läsarna under hela 2021 att få senaste nytt kring planetens viktigaste fråga.

Precis som med den hyllade ”corona-liven” – som senaste året dagligen lockat upp till 1,5 miljoner läsare som fått svar på alla frågor om pandemin – är tanken att klimatliven ska växa ut till en kunskapsbank där man kan ta del av den senaste forskningen, studier och nyhetsuppdateringar om klimatförändringarna.

I gruppen som ska jobba med satsningen ingår journalisterna Cecilia Vaccari, Fredrik Rundkvist, Agneta Elmegård, Robert Laul, Staffan Lindberg och Jonathan Jeppsson.

– Det händer nu så mycket inom klimatområdet att nyhetsläget motiverar en ökad bevakning. Utöver alla större klimatreportage vi gör, så blir en ständigt pågående klimat-live löftet till läsaren att varje dag under året kunna hitta något om klimatförändringarna på sajten, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Nyhetschef Jonathan Jeppsson ser redan ett stort engagemang för klimatet bland Aftonbladets läsare.

– Det fanns tidigare en spridd föreställning om att frågan var svår att få folk att intressera sig för. Men om det någon gång var så, är den tiden förbi. Det är journalistikens plikt att skildra frågan på ett sätt så att folk vill läsa, säger han.

Jonathan Jeppsson, nyhetschef, Aftonbladet. Tel: 070-266 23 97 E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Nyhetschef Jonathan Jeppsson.

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.