Ägarförändringar; Castellum, Vasakronan och Wihlborgs driver det nya IDEON vidare

De tre ägarna till bolaget IDEON AB som ska bygga vidare på varumärket Ideon Science Park blir Wihlborgs, Castellum och Vasakronan. Intentionen att driva bolaget vidare enligt avtal med SUN ligger fast. Detta beslutades under ett möte mellan de kvarvarande delägarna under måndagen.

Anna Stenkil, regionchef Vasakronan.

– IDEON Science Park kommer att existera både som varumärke och som området IDEON och det vill vi tre vara med och driva samt utveckla, i samarbete med kommunen, regionen och universitetet.

Anders Jarl, VD Wihlborgs:

– Samarbetet under varumärket IDEON och IDEON Science Park syftar till att lyfta hela området till en internationellt attraktiv plats samt att förbereda för de forsknings- och utvecklingsintensiva intressen som vi redan nu känner av med nya inflyttningar som Volvo, Uniti och Schneider Electrics.

Ola Orsmark, Castellum:

– Vi är övertygade om att vi redan har påbörjat ett starkt och långsiktigt samarbete profilerat under ett gemensamt namn, vilket är ett koncept och en strategi vi tror alla tjänar på.

För mer information kontakta:

Anders Jarl, Wihlborgs 0733-71 17 10

Anna Stenkil, Vasakronan 0702-41 48 93

Ola Orsmark, Castellum 040-38 37 26

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.