Ägarförändringar; Castellum, Vasakronan och Wihlborgs driver det nya IDEON vidare

De tre ägarna till bolaget IDEON AB som ska bygga vidare på varumärket Ideon Science Park blir Wihlborgs, Castellum och Vasakronan. Intentionen att driva bolaget vidare enligt avtal med SUN ligger fast. Detta beslutades under ett möte mellan de kvarvarande delägarna under måndagen.

Anna Stenkil, regionchef Vasakronan.

– IDEON Science Park kommer att existera både som varumärke och som området IDEON och det vill vi tre vara med och driva samt utveckla, i samarbete med kommunen, regionen och universitetet.

Anders Jarl, VD Wihlborgs:

– Samarbetet under varumärket IDEON och IDEON Science Park syftar till att lyfta hela området till en internationellt attraktiv plats samt att förbereda för de forsknings- och utvecklingsintensiva intressen som vi redan nu känner av med nya inflyttningar som Volvo, Uniti och Schneider Electrics.

Ola Orsmark, Castellum:

– Vi är övertygade om att vi redan har påbörjat ett starkt och långsiktigt samarbete profilerat under ett gemensamt namn, vilket är ett koncept och en strategi vi tror alla tjänar på.

För mer information kontakta:

Anders Jarl, Wihlborgs 0733-71 17 10

Anna Stenkil, Vasakronan 0702-41 48 93

Ola Orsmark, Castellum 040-38 37 26

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!