Barsebäck Golf & Country Club

Ägarna ser över en potentiell försäljning

Sedan Gösta Carlsson, en av golfsveriges mest älskade entreprenörer, gick bort 99 år gammal i slutet av 2018 har en strategisk översyn av verksamheten på Barsebäck Golf & Country Club genomförts. Som en följd av detta, överväger nuvarande ägare möjligheten att avyttra aktierna som inkluderar en topprankad golfanläggning med 45 hål designad av Ture Bruce och Donald Steel, hotell- och konferensverksamhet med 210 bäddar samt mark uppgående till ca 200 hektar.

Barsebäck har under många framgångsrika år arrangerat 10 stycken Masterstävlingar med vinnare som Nick Faldo, Jesper Parnevik, Luke Donald, Adam Scott och Colin Montgomerie. Även Annika Sörenstam har stått som vinnare här i Ladies European Tour. Barsebäck har också varit värd för Solheim Cup under 2003.

Ägarna har anlitat KPMG som rådgivare och processen att hitta en ny potentiell ägare startar nu under våren 2020. För ytterligare information eller vid frågor, vänligen kontakta:

Styrelseordförande, Barsebäck

--------------------------------------------------

Owners are considering a potential sale of the top ranked seaside golf resort – host of 10 Scandinavian Master Tournaments & Solheim Cup

Since Gösta Carlsson, one of Sweden's most beloved golf entrepreneurs, passed away at the age of 99 at the end of 2018, a strategic review of Barsebäck Golf & Country Club has been conducted. As a result, current owners are considering the possibility of divestment.

The resort includes a top-ranked 45-hole golf resort designed by Ture Bruce & Donald Steel, a hotel and conference business with 210 beds and land amounting to approximately 200 hectares. The top ranked resort is situated in the south of Sweden just 20 minutes north of Malmö, Sweden’s third largest city, and 30-40 minutes from Copenhagen, capital of Denmark. The greater Malmö/Copenhagen region has 3.8 million inhabitants. Barsebäck has during many successful years arranged 10 Scandinavian Masters tournaments with winners such as Nick Faldo, Jesper Parnevik, Luke Donald, Adam Scott and Colin Montgomerie. Annika Sörenstam has also been the winner here in the Ladies European Tour. Barsebäck hosted Solheim Cup in 2003.

Owners have hired KPMG as advisors and the process of finding a new owner is commencing during the spring of 2020. For further information or questions, please contact:

Chairman of the Board, Barsebäck

Styrelseordförande, Barsebäck