Äggläget – ny kartläggning från Djurens Rätt

För 10 år sedan, när Djurens Rätt började arbeta för att få ut hönorna ut ur burarna, satt 40 % av hönorna i den svenska äggproduktionen i burar. Idag är siffran nere på 12 %, en avsevärd minskning men fortfarande sitter fler än en miljon hönor i burar.

Hela så kallade skalägg från hönor i bur är numera en ovanlig syn. Foto: Nares Soumsomboon/Shutterstock

– Vi arbetar för att få bort de värsta formerna av djurhållning inom livsmedelsproduktionen idag och burhållning av hönor ligger högt upp på den listan. Konsumenter vill välja bort buräggen och då är det viktigt att företagen hänger med i utvecklingen, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

De svenska konsumenterna har sagt sitt om burägg och det knappt går att hitta ägg från hönor i bur i detaljhandeln idag. Djurens Rätt fokuserar därför sitt arbete på att föra en dialog kring ägg med företag inom livsmedelsbranschen. Det kan vara produkttillverkare, bagerier, restaurang- eller kafékedjor, grossister. Med andra ord alla företag som på ett eller annat sätt använder sig av ägg. Listan nedan visar hur ”äggläget” ser ut hos de företag som Djurens Rätt kontaktat under de senaste månaderna.

Sammanställning av äggläget

KATEGORI 1: EKOLOGISKA/KRAV-ÄGG

- Linas Matkasse - i undantagsfall kan ägg från frigående hönor inomhus förekomma men i regel skickas endast ekologiska/KRAV-ägg.
- Middagsfrid – skickar endast ekologiska/KRAV-ägg i sina matkassar

KATEGORI 2: ÄGG FRÅN FRIGÅENDE HÖNOR

- Bröd och Salt
- Farang/Jimlim
- Gille/Continental Bakeries
- Godbiten
- Mat.se – har ägg från frigående hönor samt ekologiska/KRAV-ägg.
- Mat&Ro
- Mathem – har ägg från frigående hönor samt ekologiska/KRAV-ägg.
- Vapiano

KATEGORI 3: FÖRETAG SOM FASAR UT BURÄGG

- Bergendahls/ City Gross – säljer inte burägg i butik. Deras egna märken Favorit och Budget kommer vara fria från burägg 2020.
- Coop – säljer inte burägg i butik. Deras egna märken Coop, X-tra och Änglamark kommer att vara fria från burägg 2020.
- Lantmännen
- McDonalds Sverige – deras färska ägg är ekologiska och ägg från frigående hönor används i bakverk samt pannkakor. Såserna kommer att bli buräggsfria i januari 2019.
- Sibylla – fasar ut buräggen till 2025.
- Skånemejerier – fasar ut buräggen till 2020 (säljer ägg via sin storköksdel Lindahls).

KATEGORI 4: FÖRETAG SOM FORTFARANDE ANVÄNDER BURÄGG

- Findus
- Fria Bröd
- Hans & Greta
- Hägges
- SJ

KATEGORI 5: STATUS OKÄND

Företag vars status är okänd. Här ingår företag som Djurens Rätt trots upprepade försök inte lyckats få kontakt med. Här ingår även företag som vi varit i kontakt med men som inte gett en fullkomlig bild av äggläget på företaget:

- Eataly
- Frantzén Group
- Ländia
- Matkomfort
- MTR
- Nordic Choice
- Scandic
- Waynes Coffee

Frågorna som samtliga företag fått
- Vilka ägg använder ni när det kommer till hela ägg/skalägg?
- Vilka ägg använder ni när det kommer till ägg som ingrediens (här kan exempelvis äggpulver, äggmassa, äggula och äggvita ingå)?

Fakta om äggindustrin

Idag lever 8 miljoner hönor inom äggindustrin bara i Sverige. Den största volymen lever som frigående hönor inomhus.

Burägg:
12 % av hönorna lever i den här produktionsformen. Hönorna lever på ett gallergolv i en bur med en takhöjd mellan 20-45 cm. Det får hållas upp till 16 hönor/bur vilket innebär att varje höna får en yta mindre än ett A4-ark att röra sig på (600 cm2). Här förhindras alla chanser till naturligt beteende.

Frigående inomhus:
69 % av hönorna lever i den här produktionsformen. Hönorna är frigående i stora stallar, det finns ingen tydlig gräns på hur många individer som får hållas/stall men det ska inte vara mer än 9 hönor/m2.

Frigående utomhus:
3 % av hönorna lever i den här produktionsformen. Inomhusmiljön är densamma som för frigående hönor inomhus, 9 hönor/m2. Skillnaden är att de har tillgång till utevistelse året runt. Finns ingen tydlig gräns på hur många individer som får vistas per stall.

Ekologiska/KRAV-ägg:
16 % av hönorna lever i den här produktionsformen. Hönorna får under sommarmånaderna chans att gå ut. Inomhusmiljön ser ungefär ut som för frigående hönor dock med en lägre beläggningsgrad, 6 hönor/m2. Det får heller inte vara mer än 3000 individer per del i stallet. Varje del ska avgränsas på något vis, det kan vara hönsnät, en vägg eller liknande. Hönorna får ekologiskt foder.

Nathalie Söderström
Ansvarig för företagsrelationer
nathalie.soderstrom@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.