Agnes Wold är Årets Göteborgare 2020

Årets Göteborgare är Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs Universitet. Hon blir den 29:e göteborgsprofilen som utnämns sedan starten.

Agnes Wold är Årets Göteborgare 2020. Foto: Johan Wingborg

Utnämningen av Årets Göteborgare startade 1993. Den utses av en jury som består av representanter från Göteborg & Co, tidningen GT och Sveriges Radio P4 Göteborg. Juryns motivering av Agnes är:

Agnes Wold är professor och folkbildare. Utrustad med kunskap baserad på forskning, kryddat med en god portion humor och formuleringskonst, är hon en vetenskaplig influerare av stora mått. Under pandemi-året har hon använt alla till buds stående media för att sprida förnuft och sans i en svårtolkad omvärld. Agnes Wold bidrar stort till Göteborgs rykte som kunskapsstad och är en värdig Årets Göteborgare 2020.

Utnämningen av Årets Göteborgare, Agnes Wold, direktsänds i SR P4 Göteborg på torsdag 3 december med start kl 10.30. Den kan även följas live på gt.se.

Årets Göteborgare ska:

• ha gjort något gott, positivt som betytt mycket för många.
  • vara en innerlig, godhjärtad och uppmärksammad person.
  • vara född i Göteborg - eller någon annanstans.
  • vara en god ambassadör för Göteborg

Tidigare Årets Göteborgare: Leif ”Loket” Olsson (1993), Thomas Ravelli (1994), Tomas von Brömssen (1995), Maria Lundkvist (1996), Jan Eliasson (1997), Viveca Lärn (1998), Jasenko Selimovic (1999), Mikael Ljungberg (2000), Håkan Hellström (2001), Eva Bergman (2002), Conny Evensson (2003), Yannick Tregaro och Christian Ohlsson (2004), Lotta Engberg (2005), Ingvar Oldsberg (2006), Håkan Mild (2007), Thomas Johansson (2008), Nigar Ibrahim (2009), Gustavo Dudamel (2010), Mia Skäringer (2011), Leif Mannerström (2012), Lasse Kronér (2013), Laleh Pourkarim (2014), Miriam Bryant (2015), Pia Sundhage (2016), Ruben Östlund (2017), Beatrice Fihn (2018), Joel Lundqvist (2019).

Agnes Wold är Årets Göteborgare 2020. Foto: Johan Wingborg